Mercedes lägger ett tufft 2024 bakom sig. Elbilarna är en stor huvudvärk för vd Ola Källenius. Under året tappade stjärnmärket var fjärde såld elbil, visar nya siffror.
Mercedes klarade året som helhet med ett försäljningstapp på tre procent av personbilarna. En stor anledning var att kinesiska köpare vände märket ryggen. På sin enskilt största marknad tappade Mercedes sju procent när kinesiska köpare vänder ryggen till europeiska lyxbilar.
Ett framgångsrikt år i USA med en ökning på åtta procent väger som tur är upp en del. Totalt blev det 1,98 miljoner sålda bilar värden över. Men den största huvudvärken för svenska vd Ola Källenius är lyx- och elbilar. Lyxbilar som flaggskeppet S-klass tappade 14 procent. För elbilarna var det ännu värre. Det totala tappet för modeller som EQB, EQE och EQS blev 23 procent, uppger Mercedes.
Hoppet för 2025 står till den nya elbilen CLA, som dock kan bli försenad i Kina. Ola Källenius har investerat mycket personlig prestige i elbilen som ska ha en klassledande räckvidd på 75 mil och kunna snabbladda 40 mil på bara en kvart. Sedan följer en ny elektrisk C-klass. Mercedes byter dessutom designspråk på sina elbilar. Nu ska de se mer ut som en riktig Mercedes. Köparna har inte tyckt om den tvålliknande designen på EQ-modellerna. Även namnet EQ kommer att kastas överbord.
Ola Källenius säger sig vara nöjd med året och nu startar den stora elektriska offensiven.
– 2024 visade Mercedes-Benz återigen kraften i vårt varumärke och djupet i vårt breda produktutbud. Detta kulminerade i en stark försäljning av våra Top-End- och Core-fordon under fjärde kvartalet. Vi fortsätter att konsekvent stärka vår portfölj med den största produktoffensiven i vårt företags historia från och med i år med den helt nya CLA, säger han.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter