Svenske Fisker-ägaren: ”Den är bättre än Tesla”

Bilmärket Fisker har fått tuff kritik i tester och till slut blev konkursen oundviklig. Men många av ägarna tar elbilen i försvar. Svenske Fisker-ägaren Nikolaj Sørensen är stolt över sin bil och fortfarande mycket nöjd med sitt köp.
– Fisker känns bättre och mer genomtänkt än Tesla, säger han till Carup.

Efter en turbulent tid kunde Fisker till slut inte kämpa mer för sin överlevnad och konkursen var ett faktum för Fisker. I Sverige har det sålts över 100 exemplar av Fisker Ocean. En av dessa ägare är Nikolaj Sørensen som köpte sin Fisker Ocean Extreme i slutet av förra året. Han köpte bilen eftersom han ville ha en eldriven modell med utrymme för hela familjen och deras hund. 
– Jag ville ha ett hållbart alternativ och samtidigt ha kul, säger Nikolaj Sørensen. 

Till en början hade bilen flera fel och Nikolaj fick inte den bilen han hade blivit lovad av Fisker. Det var flera småsaker som strulade. Bland annat nyckeln som inte alltid fungerade, vilket gjorde det svårt att ta sig in i bilen ibland.
– Problemen som fanns då var inte okej för en bil som kostar över en halv miljon kronor, säger han. 

Nikolaj Sørensen med sin Fisker Ocean Extreme.

Samtidigt var upplevelsen när den väl fungerade helt annorlunda. Nikolaj som ägt flera toppmodeller från både Audi och BMW menar att hans Fisker Ocean Extreme var helt unik i dess egenskaper som den erbjöd.
– Fisker känns bättre och mer genomtänkt än Tesla. Hårdvaran fungerar utmärkt, men mjukvaran var idiotisk, säger han. 

Men med bilens senaste uppdatering fungerar bilen som den ska förutom att den fortfarande saknar adaptiv farthållare. Dessutom är det inte någon dussinbil du möter på vägen varje dag.
– Fisker uppdaterade sin mjukvara över en natt och jag behövde inte göra något, med min EX30 var jag tvungen att åka in till en verkstad för att fixa bilen, Fisker gjorde det helt klart bättre än Volvo, säger Nikolaj. 

Efter Fiskers konkurs har det varit en stor osäkerhet om reservdelar kommer finnas tillgängliga för Fisker Ocean ägare. Det är dock inget som oroar Nikolaj. Enligt honom kommer det förmodligen finnas delar om det skulle behövas, samtidigt har också en grupp i USA av Fisker Ocean ägare gått ihop och bildat gruppen “The Fisker Owner Association” som ett sätt att ge dess medlemmar aktuell information om fordonsunderhåll och kommunikation med serviceavdelningar. Något som inte undgått Nikolaj.

– Det är spännande hur så många Fisker ägare gått ihop och samlas kring deras bilar. Tillsammans diskuterar de och hjälps åt. Personer med en stor teknisk kompetens hjälps åt och skapar egna kataloger, säger Nikolaj. 

En stor oro han känner över sin bil är dock mjukvaran. I dag i Sverige har Mekonomen ett avtal med Fisker så de kan fixa problem med bilen. Men för att komma åt mjukvaran måste det gå genom Fiskers servrar och vad som kommer hända med dem är i dag oklart efter konkursen.
– Det skapar en del frågetecken och det är väl i så fall det jag oroar mig över, säger Nikolaj. 

Kritiken som lyfts fram mot Fisker Ocean är något Nikolaj stört sig på. Bilen har haft brister, men samtidigt tycker han att recensenter missat en del av poängen med bilen.
– Många av testerna lyfter fram saker som inte stämmer om bilen helt och hållet. Det missar en del av konceptet med bilen. Mycket av det negativa som skrivits har varit oförtjänt av journalister, säger han. 

Till en början såldes Fisker Ocean för ett pris på drygt 700 000 kronor. Men efter de tuffa tiderna valde företaget att sälja bilen vid ett tillfälle för 500 000 kronor här i Sverige. Att bilen har tappat ett sitt ekonomiska värde är dock inget som oroar Nikolaj. 
– Jag tycker det är löjligt att folk säger att den inte har något värde. Den har ett bruksvärde och för vad den kan prestera borde den egentligen kosta över en miljon kronor. I dag hade jag betalt samma pris utan att blinka, säger Nikolaj. 

Känner du någon ilska gentemot Fisker? 
– Jag känner ingen ilska, mer besvikelse att det inte varit i närheten att kunna leverera det som jag lovat med min bil. Jag tror genuint Fisker trott på sin idé men saknat kapaciteten och tillräckligt bra ägare, säger Nikolaj.
LÄS MER: