En Ford Mustang Cab byggdes om till ”Musla” – en elbil med ett batteri, motor och chassi från en Tesla. Muslan har fått mycket lovord och hyllats av flera Mustangentusiaster när den visats upp.
– Den har mer lastutrymme, längre räckvidd och mer hästkrafter än en original Mustang cab 1966, säger projektledaren Joakim Engstrand.
Idén bakom bygget av Muslan kom när Niklas Bergqvist var ute och körde sin Mustang 65 med sin bror. De diskuterade ifall det vore kul att göra om modellen till en elbil och tog vidare idén till GZ Racing som Niklas tidigare varit kund hos.
– Till och med de som är inbitna Mustang fans har uttryckt att det är en av de snyggaste Mustanger dem sett vilket såklart är väldigt trevligt att få höra, säger Joakim Engstrand som är projektledare för Muslan.
Arbetet drog igång när teamet köpt in en Mustang från 1966 i relativt bra skick. Efter lite mätning blev det snabbt klart att Tesla Model 3:s chassit passade nästan perfekt till Mustangen då bilarna hade nästan exakt lika stort axelavstånd. Målet med räckvidden gick att dubblera till 55 mil efter att teamet kommit över ett originalbatteri från en krockad Tesla från 2019.
Först rensades den krockade Teslans bottenplatta. När den var redo påbörjades arbetet med att bygga ett nytt chassi. Så fort chassit var klart förlängdes framskärmarna med 80 mm och bakskärmarna flyttades 20 mm för att få plats för Teslans bottenplatta. Alla delar som användes till projektet vattenskärdes och maskinbearbetades.
Instrumentet och inredningen i bilen hölls klassisk med en del modern teknik som var anpassad efter en elbil. Ett special instrumentkluster beställdes som fungerar med Tesla-systemet så att föraren ska kunna se laddning och andra viktiga funktioner för elbilar. Bilens klädsel gjordes i Alfa. På den största mittenskärmen kan du se laddning och den klassiska Mustang-hästen lysa upp.
När allt arbete var klart hade grannföretagen GZ Racing, Keltek, MSR, F Form och Autocut varit med och fått fram en Musla med 55 mil i räckvidd och 380 hk.
– Allt i ett sånt här projekt är svårt, men svårast har varit att få alla som varit inblandade att tänka framåt för att skapa förutsättningar för nästa person som ska jobba med den, säger Joakim Engstrand.
Efter att bilen stått klar har den visats upp på olika mässor. På Custom Motor Show under påskhelgen var det många nyfikna besökare som kom fram och frågade var batteriet gömde sig någonstans enligt Joakim från GZ Racing. Annars har bilens utseende fått en del kommentarer.
– Till och med de som är inbitna Mustang fans har uttryckt att det är en av de snyggaste Mustanger dem sett vilket såklart är väldigt trevligt att få höra, säger Joakim Engstrand.
Vad är din favoritgrej med bilen?
– Det är svårt att välja något specifikt, men jag personligen anser att trots att vi förlängt hjulbasen 100mm så blev proportionerna bättre och snyggare än en original Mustang, säger Joakim Engstrand.
Faktaruta: Musla
Bil | Ford Mustang 1966/ Tesla Model 3 Long Range |
Motor | Tesla 980 motor med Long Range batteri på 75 kWh |
Effekt | 380 hk |
Vikt | 1600 kg |
0-100 km/h | 5 sekunder |
Räckvidd | 55 mil |
Lack | Ivy Green metallic, svart halvblank i kupé och andra utrymmen |
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.