De håller Saab rullande. En av de sista renodlade Saab-verkstäderna i Sverige har inga planer på att gå i graven.
– Vi är fullbokade till mitten av januari, säger Simon Molin.
Det var hans pappa Stefan som startade Stemecks bilverkstad i Uddevalla 1999. Simon Molin har verkligen växt upp med Saab i blodet. Hela livet har han åkt och kört på det klassiskt odödliga svenska bilmärket.
– Pappa hade jobbat på Saab, men sedan startade han verkstaden och i våras kom jag dit på heltid. Då gick han istället över och började arbeta på Saabklubbens reservdelslager.
När Saab gick i graven trodde många att märket skulle dö ut. Till en början såg det också tufft ut för Stemeck. Men Stefan Molin vägrade att ge upp. Envis som han är fortsatte han träget att bara ta emot Saabar.
– Då var det tungt, men sedan hände något och nu märker jag att intresset för Saabar är större än någonsin. Det märkte man inte minst i somras när Saabfestivalen var i Trollhättan, säger sonen.
På Stemeck tar man bara emot Saabar, men då gäller det alla Saabar. I verkstaden hänger en 9-5:a på lyften.
– Vi får mest in 9-3, det är vanligast och vi har ett par om dagen. Sedan kommer 9-5, båda är Svenssonbilar som fortfarande rullar till vardags. Det är inte så konstigt att det är de vanligaste bilarna.
Simon Molin är inte den som gör skillnad på folk och fä. Alla Saabägare är välkomna, men han gör ingen hemlighet om att det finns en modell som han hellre skruvar med.
– Det är 9000 som är min favorit att jobba med, visst är 9-3 är lättskruvade men det är vardagsmat. Men när man får in en gammal 9000 och lägger lite kärlek på så känns det bra.
Det är inte så ofta de allra äldsta Saabarna kommer in. Men när det händer blir det lite av en fest på verkstaden.
– Det minst vanliga man får in är 92:or, de som har sådana skruvar själva. Men vi har haft inne Sonetter och en del 96:or. Vi kan ta emot allt från tvåtaktare till den nyaste tekniken.
Många kommer till Stemeck för att få en pust nostalgi och träffa likasinnade. Men om du har en Saab som den lokala verkstaden inte kan rädda, då är Stemeck rätt ställe.
– Vi har en hel del specialverktyg, så folk kommer hit om andra verkstäder inte kan hjälpa dem. De kommer också från hela landet och andra länder. Det händer att de får ta in på hotell om det är ett större fel.
Dessutom har Stemeck specialiserat sig på en detalj som gör dem ledande i hela Sverige.
– Det är byten av cabrioleter, pappa har nördat ner sig på det här från början. Det är en hel del som kommer, mest på våren och sommaren, de brukar ha problem med elektroniken som gör att cabben inte fäller ner.
Han stöter på en hel del intressanta bilar. En del av kunderna har själv gjort egna konstruktioner på sina bilar.
– När det kommer till 900-modellen kan man råka på en hel del intressanta hemmabyggen, det var en som monterat dit ett eget stöldlås vid nyckeln. Det var vi tvungna att ta bort. På den här modellen finns det mycket sådant. De bilarna är väldigt analoga och gör det möjligt för egna projekt.
Att besöka Stemeck är mer än att komma till en vanlig verkstad. Det är som att stiga in i en annan tidsålder. Här håller man liv i en viktig del av den svenska industrihistorien.
– Det finns också en liten butik där man kan köpa reservdelar. Där finns också lite roliga grejer som alla Saabmänniskor gillar.
Simon Molin trivs med sitt arbete. Trots att de arbetat med ett märke som inte finns längre, så rullar det massor med Saabar.
– Jag har tänkt att arbeta med det här tills jag går i pension. Det finns ingen ände på arbetet, jag tror vi kan hålla på mycket länge.
Det är säkert många som undrar vad Simon kör till vardags.
– Både jag och sambon har varsin 9000, det är min favorit, säger han.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.