Svenska rastplatser på E4 ska bli laddplatser

Svenska rastplatser kan göras om till laddstationer. Brahehus på E4 kan blir först ut.
– Vi ser gärna att vi får ett uppdrag från regeringen så att vi kan möjliggöra den här utvecklingen på våra rastplatser, säger Sandra Nordahl på Trafikverket.

Trafikverket har varit restriktiva med att tillåta kommersiell verksamhet på svenska lastplatser. Men nu kan det bli ändring. De har på regeringens uppdrag utrett vilka rastplatser som kan bli laddstationer, främst för tung trafik. Cirka 30 av Trafikverkets 270 rastplatser kan kompletteras med laddning för främst tunga fordon. Rastplats E4 Brahehus föreslås bli ett första pilotprojekt.

– Vi ser att effektiviteten i transporterna gynnas när fordon kan ladda samtidigt som föraren har rast. Vi ser gärna att vi får ett uppdrag från regeringen så att vi kan möjliggöra den här utvecklingen på våra rastplatser, säger Sandra Nordahl, Trafikverket. 

Eldrivna lastbilar ska samas med rastande bilister. Enligt Trafikverket finns det plats för båda.

Enligt Trafikverket ska rastande bilister kunna samsas med laddande elbilar och lastbilar. Minst åtta lastbilar med släp ska rymmas på rastplatserna. 
– Markytan är så stor att det med vissa åtgärder går att komplettera dem med laddning för olika typer av fordon, utan att försämra dagens kapacitet för icke laddbara fordon. 

Trafikverket föreslår också att E4 Brahehus, strax norr om Gränna, blir ett första pilotprojekt. Där finns det redan planer på att utöka antalet lastbilsplatser. För att starta pilotprojektet behöver Trafikverket ett uppdrag att göra det.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt