Longbow och Jenny Kietsu

Svenska Jenny grundade nytt superbilsmärke

2026 kommer nya snabba elbilar i extremt lätt vikt. En av tre medgrundare är den svenska stjärnan Jenny Keisu. Nya sportbilen Longbow gör en enorm satsning.
– Vi är supertaggade alla tre, säger Jenny Keisu till Carup.

Longbow tar ett djärvt steg in i framtiden och planerar världens första Featherweight Electric Vehicles – elbilar med extremt låg vikt. I spetsen för projektet står tre grundare, och en av dessa är svenska Jenny Keisu. Inte nog med att bilarna väger extremt lite. Tillsammans bygger de också upp Storbritanniens absolut första renodlade sportbilsmärke för eldrift. Kombinationen kan förändra helt hur vi ser på elbilar i premiumklassen. 

– Det mest nervösa ögonblicket var egentligen i våras, när vi för första gången klev fram i rampljuset och visade våra två modeller. Den känslan släppte snabbt – lanseringen blev en succé. TopvGear satte både vår Speedster och Roadster på framsidan, och mottagandet har varit fantastiskt: från media, industrin och kunder. Faktum är att vi redan har fler reservationer än vi kan hantera under det första året, berättar Jenny Kiesu.

Designen är inspirerad av klassiska sportbilar från Storbritannien, men med modern elektrisk prestanda. Speedstern klarar 0–100 km/h på 3,5 sekunder. Bild: Longbow Motors

Och den tidiga framgången kommer inte av en slump. Jenny är expert på investeringar och ledarskap och var tidigare VD för det svenska elbåtsföretaget X Shore. Företaget leds också av en mängd elbils-experter på andra områden. Både VD:n Daniel Davey och medgrundaren Mark Tapscott var med och utvecklade den ursprungliga Tesla Roadstern, bilen som förändrade hela synen på elektrisk prestanda. De har dessutom haft ledande roller på Lucid Motors och BYD. Och ingenjörsteamet är inte sämre. De består av veteraner från Formula E, McLaren, Aston Martin och Tesla. 

– Man kan aldrig få för mycket goda råd. Att få göra den här resan tillsammans med ett erfaret team är en enorm fördel. Det gör att vi kan röra oss snabbare och samtidigt undvika många klassiska misstag – vi vet helt enkelt var fallgroparna finns. Den erfarenheten påverkar allt från supply chain och produktionsplanering till affärsmodell, fortsatte Jenny.

Tillsammans skapar teamet Longbows debutmodeller – en öppen speedster och en sluten roadster. Båda lovar en autentisk körupplevelse med fokus på låg vikt, snabb respons och en klassisk design. Bilarna väger under 1000 kg, vilket är mycket unikt för elbilar.

Speedstern väger in på extremt låga 895 kg, mindre än hälften av många moderna elbilars vikt, och klarar 0–100 km/h på 3,5 sekunder. Den har en WLTP-räckvidd på 442 km och startpriset är precis runt 1 miljon svenska kronor (£84 995) inklusive moms. Produktionen begränsas till 150 handbyggda exemplar. Roadstern väger 995 kg och når 0–100 km/h på 3,6 sekunder. Den kommer med ett lägre startpris på 890 000 svenska kronor, inklusive moms.

Företaget tar nu emot reservationer för båda modellerna, och reservationerna har haglat in. De första leveranserna planeras till 2026. Speedstern kommer att erbjudas i standardutförande samt två exklusiva specialutgåvor. Roadstern får liknande begränsade utgåvor, med endast 50 respektive 100 exemplar – perfekta för den som vill äga en bit av framtidens lättvikts-elbilar.

Interiören är skapad genom mänskligt hantverk snarare än teknik. Produktionen begränsas till 150 handbyggda exemplar. Bild: Longbow Motors

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt