Dråpslag mot elbilstillverkaren Polestars ingenjörer i Göteborg. Nu sägs 100 anställda vid forsknings- och utvecklingsavdelningen upp.
– Turbulensen för våra medlemmar på Polestar fortsätter, säger Hanna Lindholm vid Akademikerföreningen till GP.
Elbilstillverkaren Polestar är i ett kritiskt läge. Kassan sinar på grund av förluster och de behöver snart få in nytt kapital. Trots att försäljningen ökat kraftigt i år har aktien sjunkit under en dollar på Nasdaq-börsen och de riskerar uteslutning från börsen.
Nu kommer nya dystra nyheter. Polestar varslar 100 anställda på sin forsknings- och utvecklingsavdelning i Göteborg, uppger GP.
– Det hänger samman med det vi meddelade tidigare i år, att vi kommer att använda Geelygruppens plattformar för framtida bilmodeller, säger Theo Kjellberg, informationschef på Polestar, till GP.
Det är dock något Polestar har gjort hela tiden. Polestar 2 bygger på samma plattform som Volvo EX40, Polestar 3 delar plattform med Volvo EX90 och Polestar 4 delar plattform med Zeekr 001. Den enda elbilen som har en egenutvecklad plattform är lyxsedanen Polestar 5 som kostar från 1,35 mijoner kronor. Den bilen är dock till stor del utvecklad i Storbritannien.
Polestar har totalt drygt 2000 anställda, varav 1200 i Sverige. Nu kommer fackliga förhandlingar att inledas. Facket är kritiska i en kommentar, de kommer nu att försöka stötta sina medlemmar i kommande förhandlingar.
– Turbulensen för våra medlemmar på Polestar fortsätter. Företaget har idag lagt ett varsel för ett antal tjänster, vilket till stor del kommer beröra våra medlemmar. Våra medlemmar har under året redan gått igenom stora organisationsförändringar”, säger Hanna Lindström vid Akademikerföreningen till GP.
LÄS MER:


Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter