Svenska forskare: Saltbatterier framtiden för elbilar

Svenska forskare vid Chalmers har kommit fram till att saltbatterier kan vara framtiden för elbilar. Då kan flaskhalsar med litiumtillgång undvikas. 
− Materialen vi använder i framtidens batterier kommer att vara viktiga för att kunna ställa om till förnybar energi och fossilfri fordonsflotta, säger Rickard Arvidsson, docent i miljösystemanalys vid Chalmers (bilden ovan).

Idag är litiumjonbatterier den helt dominerande batterikemin för elbilar. I Kina har de första elbilarna med natriumjonbatterier lanserats. Istället för litium används vanligt salt i batteriet. Svenska forskare vid Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg har genomfört en studie där de jämfört de nya saltbatterierna med dagens litiumjonbatterier. 

Omställningen till ett samhälle utan fossila bränslen innebär att behovet av batterier ökar i snabb takt. Samtidigt kommer ökningen att innebära en brist på metallerna litium och kobolt som ingår i de vanligaste batterityperna. Ett alternativ är natriumjonbatterier, med koksalt och biomassa från skogsindustrin som huvudsakliga råmaterial. Nu visar forskare från Chalmers att dessa har en likvärdig klimatpåverkan som litiumjonbatterier – utan risken att råvarorna tar slut.

Kinesiska Chery har redan lanserat bilar med natriumjonbatterier från CATL.

− Litiumjonbatterier är på väg att bli en dominerande teknik i världen­­­ och den är bättre för klimatet än fossilbaserad teknik, i synnerhet när det gäller transporter. Men litium innebär en flaskhals. Man kan inte producera litiumbaserade batterier i samma takt som man önskar producera elbilar, och fyndigheterna riskerar att bli utarmade på lång sikt, säger Rickard Arvidsson, docent i miljösystemanalys.

Enligt Chalmers studie kan natriumjonbatterierna var en lösning som gör att vi snabbare kan gå över till elfordon och förnybara energisystem. Istället för att lita till kritiska batterimaterial, som litium och kobolt, kan vanligt koksalt används. Då minimeras risken för avbrott i tillgången. 

− Vi kom fram till att natriumjonbatterier är mycket bättre än litiumjonbatterier när det gäller påverkan på mineralresurser, och likvärdiga när det gäller klimatpåverkan. Beroende på vilket scenario man tittar på hamnar de på mellan 60 och strax över 100 kilo koldioxidekvivalenter per kilowattimme teoretisk lagringkapacitet, vilket är lägre än vad som tidigare rapporterats för denna typ av natriumjonbatterier. Det är helt klart en lovande teknik, säger Rickard Arvidsson.  

Dagens natriumjonbatterier förväntas redan nu kunna användas för stationär energilagring i elnätet, och med fortsatt utveckling kommer de sannolikt också användas i elfordon inom en snar framtid. I Kina har de första fordonet med natriumjonbatterier redan lanserats

Den stora fördelen med tekniken är att materialen i natriumjonbatterierna är rikligt förekommande och finns över hela jorden. Katoden har natriumjoner som laddningsbärare, medan anoden görs av hårt kol som kan tillverkas av biomassa från skogsindustrin. Men än så länge finns nackdelar med natriumjonbatteriet. Det släpper ut mer koldioxid vid tillverkningen per kWh i batteriet jämfört med ett litiumjonbatteri. Energitätheten är också sämre, vilket gör att batteriet blir tyngre givet en viss laddningskapacitet. 
LÄS MER:

Bilmärke stämmer kritisk bloggare på 14 miljoner kr

Kinesiska elbilsmärket Avatr stämmer en bloggare på 14 miljoner kronor. Influencern Zurich Beileye påstår att Avatr ljuger om elbilens luftmotstånd. 

Att vara kritisk mot biltillverkare kan komma med ett högt pris. Åtminstone om du bor i Kina. Kinesiska bloggaren Zurich Beileye gick ut med påståenden om att elbiltillverkaren Avatr skulle ha manipulerat sina tester av luftmotståndet och gått ut med att bilen har lägre luftmotstånd än vad den har. De ska ha använt prototyper för att få låga värden. I Kina är strömlinjeformen på nya elbilar en viktig fråga. 

Avatr tillbakvisade anklagelserna och gick ut med att en produktionsversion av Avatr 12 använts i testerna. 
– Sociala medieskaparen ‘Zurich Beileye’ har tagit innehåll ur sitt sammanhang och medvetet skapat förvirring bland allmänheten, vilket ytterligare vilselett allmänheten om våra testresultat och produktigenkänning, vilket orsakar ytterligare skada på vår varumärkesimage, uppgav Avatr i ett utttalande.

Men de nöjde sig inte med det. Nu stämmer de dessutom bloggaren på 14 miljoner kronor, uppger Carnewschina. De misstänker dessutom att konkurrenter använder ”svart PR” för att svartmåla tillverkaren. De har utfäst en belöning på sju miljoner kronor till den som kan komma med information som bevisar organiserad svartmålning av Avatr från konkurrenter. 
LÄS MER:

Då släpper Toyota sin jättenyhet

Toyota är på väg att släppa sin största nyhet på länge. Globala storsäljaren Toyota RAV4 kommer i helt ny modell. 

Toyota RAV4 är en av Toyotas tre mest säljande modeller, vissa år har den varit världens mest sålda bilmodell. Den säljer flera gånger mer än märkets elbilar. Nu meddelar Toyota att de avslöjar en helt ny RAV4 i nästa vecka. De släpper dessutom bilder som visar att SUV:en får en ny betydligt mer modern interiör jämfört med dagens modell.

Bilen visas 21 maj och blir den femte generationen av modellen. Nuvarande modell har funnits på marknaden i sex år, men Toyota har för vana att yta sina modeller med täta intervaller. 


LÄS MER:

Elever och körskolelärare fast för drograttfylleri

Polisen slog till mot körskolebilar. Fyra elever och en körlärare togs för drograttfylleri. 

En av de första lektiorna på körkortsteorin handlar om att du inte får sätta dig bakom ratten om du druckit alkohol eller tagit droger. Men körskolorna i Eindhoven i Nederländarna tycks inte ha någon risketta med i sin utbildning. Eindhoven-polisen slog till med en stor kontroll mot körskolebilar och fick ett nedslående resultat. 

De stoppade 48 körskolebilar och testade både lärare och elever för alkohol och drogar. Fyra elever och en trafiklärare åkte dit misstänkta för att ha varit drogpåverkade under körlektionen, rapporterar Omroep Brabant. Dessutom saknade en körlärare behörighethandlingar. 

Brabant-polisen berättar inte vilka substanser eleverna och lärarna hade tagit. Men de har nu fått lämna blodprov som ska analyseras. I Nederländarna är det lagligt att använda cannabis på så kallade coffee shops. Men polisen ser inte mellan fingrarna. Ett THC-rus kan stanna kvar under lång tid i kroppen. 

– De flesta verkar inte veta om det här. Man röker på under en resa och tror att det ska vara borta när man kommer hem. Men det kan sitta i allt från några veckor upp till flera månader. Det finns många variabler som spelar in, om man är man eller kvinna, hur bra haschet är och så vidare, säger trafikpolisen Anders Schääf till Carup. 
LÄS MER:

Fiats räddning: Elbil har nu fått bensinmotor

Fiat visar upp elbilen som blivit bensinbil. Så här ska Stellantis rädda sitt krisande italienska märke. Produktionen är planerad att starta i november. 

Det är fem år sedan Fiat 500 presenterades i elektrisk version. Förhoppningen var att den lilla elektriska bilen skulle locka en modern och urban köpkrets. Men det har inte blivit någon succé. Istället har det sålt så dåligt att fabriken i Mirafiori utanför Turin ibland har fått pausa tillverkningen för att inte lagren skulle bli proppfulla. 

Därför överger nu Stellantis och Fiat planen med att Fiat 500 bara skulle vara en elbil. Istället kommer man att erbjuda kunderna en Fiat 500 med en förbränningsmotor. Det ska bli en mildhybrid och tillverkningen är tänkt att starta på allvar i november. I Europa sviktar efterfrågan på elbilar. Fiat är knappast ensamma om att få panik och överge framtidsdrömmarna. Istället återvänder man till sitt fossilt ursprung och hoppas att det ska rädda verksamheten från undergång.

Exteriören till den nya 500 Hybrid är nästan identisk med den tidigare 500e. Det är bara några små detaljer som skiljer. Bland annat så behöver hybridmodellen mer kylning och det förklarar kamouflagen där framme. Det har redan producerats några bilar i en förserie. Av bilderna från interiören förstår vi att den kommer med en manuell växellåda. I övrigt ser den ut som den elektriska modellen som blivit en totalflopp.

Fiat hoppas att de nya bilarna kommer ut på marknaden redan nästa år. I Europa verkar bilköpare intresserade av små och billiga bilar med förbränningsmotorer som inte drar för mycket bränsle. Kritikerna i Italien säger att det här är som att resa med en tidsmaskin.. Fiat började med att tillverka småbilar för den breda massan. 500-modellen kom 1957 och ritades av bildesignern Dante Giacosa. Den skulle konkurrera med alla de mikrobilar som var populära i Europa under efterkrigstiden. 
LÄS MER: