Svenska ellastbilsbolaget Volta Trucks går i konkurs, uppger DI. Så sent som i i april startade tillverkningen av den elektriska lastbilen som beställts av brittiska hovet och DB Schenker.
– Detta är sorgligt och oerhört tråkigt, inte minst för grundare, anställda och för alla leverantörer och kunder som visat passionerat intresse för Volta Trucks, säger Tomas Bergström, vd för storägaren Byggmästare Anders J Ahlström.
Svenska Volta Trucks som satsat på att utveckla och tillverka elektriska lastbilar har beslutat att ansöka om konkurs, uppger ägarbolaget i ett pressmeddelande, som även rapporteras av DI. Volta Trucks började tillverka sin lastbil i maj i Österrike och hade stora planer för framtiden.
– För alla investerare är det en stor besvikelse, säger Anders J Ahlström i pressmeddelandet.
Volta Zero är en en elektrisk lastbil för stadsleveranser och skulle ha en räckvidd på 15-20 mil. Företaget grundades 2019 och planerna var storstilade. Men att ta fram lastbilen har krävt mycket kapital och intäkterna har låtit vänta på sig. Trots att Byggmästare Anders J Ahlström nyligen lånade ut 48 miljoner kronor till Volta Trucks gick inte bolaget att rädda.
Det som ska ha knäckt Volta Trucks är att den amerikanska batterileverantören Proterra hamnade i kris och inledde en rekonstruktion.
– Händelseutvecklingen därefter har successivt lett till ökad osäkerhet bland bolagets olika intressenter, vilket till slut omöjliggjort fortsatt finansiering, uppger storägaren.
Tillverkningen av lastbilen Volta Zero startade i maj i år hos Steyr Automotive i Österrike. Den första satsen med lastbilar var planerad att användas för provkörningar till potentiella köpare. Enligt tidigare pressinformation var bolagets plan att leverera de första lastbilarna under tredje kvartalet i år, men det verkar inte ha skett.
Volta Trucks har tidigare uppgett att det fanns 6 500 beställningar på lastbilen värda över 17 miljarder kronor. Bland annat ska brittiska hovets förvaltningsbolag The Crown Estate och DB Schenker ha beställt den svenska elektriska lastbilen. Bland storägarna fanns bolagets grundare, Byggmästare Anders J Ahlström och storägare till godisbolaget Cloetta.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter