Svensk kräver 16 milj – dubblat pris på Koenigsegg

Svenske före detta redaren Niclas Kappelin beställde Koenigseggs nya superbil Gemera för 18,25 miljoner kronor. Trots att Niclas lagt handpenning på 1,5 miljoner kronor vill Koenigsegg och bilhandlaren Bendt Bil höja priset till 31,5 miljoner kronor. Nu stäms bilhandlaren som sålt bilen på 16,2 miljoner kronor i domstol, avslöjar Privata Affärer
– Jag svarade att vi har ett gällande avtal och att jag inte skulle godkänna några prisförändringar, säger Niclas Kappelin till Privata Affärer. 

Koenigseggs nya hyperbil Gemera blir en av världens snabbaste bilar och kommer antingen med trecylindrig motor eller V8-motor i kombination med elmotorer. Svensken Niclas Kappelin beställde sin bil redan den 6 mars 2020 och skulle få den levererad 2022. Han betalade en handpenning på 1,5 miljoner kronor och bilen skulle kosta 18,25 miljoner kronor, uppger Privata Affärer.

Men bilen, som görs i 300 exemplar, försenades och Niclas fick veta att priset var höjt. Han bjöds in till fabriken när Koenigsegg visade upp en uppdaterad Gemera-modell som istället för trecylindrig motor hade en V8-motor tillsammans med tre elmotorer, totalt en effekt på 2300 hästkrafter. Den trecylindriga modellen skulle få en sänkt effekt till 1400 hästkrafter. Snart fick Niklas veta att bilhandlaren Bendt Bil i Halmstad där han köpt bilen att de inte ville sälja den trecylindriga modellen med 1700 hk för 18,25 miljoner kronor. 

Istället skulle han behöva köpa V8-modellen för totalt 31,5 miljoner kronor inklusive moms. Men Niclas Kappelin ville ha den ursprungliga bilen han beställt, till det överenskomna priset. Nu stämmer han Bendt Bil i Halmstads Tingsrätt. Han har avbeställt bilen, men kräver ändå ett skadestånd på 16,2 miljoner kronor, avslöjar Privata Affärer. Enligt stämningsansökan är priset på en motsvarande Koenigsegg Gemera nu höjt till 34,5 miljoner kronor.

– Det handlar om något så grundläggande som att hedra ingångna avtal. Jag gav dem en sista chans, men de vägrar att leverera den bil jag har beställt. För mig återstår bara den juridiska processen, vi får se vad den landar i, säger Niclas Kappelin till Privata Affärer.

Bendt Bil beklagar visserligen att specifikationen på Koenigsegg Gemera ändrats, men avvisar i sitt svar att ska betala skadestånd på 16 miljoner.
– Gällande Niclas Kappelins rätt till hävning vitsordas det att Niclas Kappelin haft rätt att
häva köpet eftersom den bil han beställt inte skulle komma att tillverkas. Ovanstående får dock inte till följd att det per automatik föreligger rätt till skadestånd för Niclas Kappelin. Som följer av svaromålet bestrider Bendt Bil att det skulle föreligga någon rätt till ersättning genom skadestånd för Niclas Kappelins del överhuvudtaget. Vidare bestrider Bendt Bil att de bestämmelser och beräkningsmodeller
som Niclas Kappelin gör gällande i relation till dels det yrkande skadeståndet i sig och dels beräkning som sådan är tillämpliga i det aktuella fallet. För tydlighetens skull kan det konstateras att Bendt Bil gör gällande att Niclas Kappelin inte lidit någon skada och även för det fall att någon skada skulle kunna påvisas görs det gällande att det inte föreligger någon adekvat kausalitet samt att denne inte är ersättningsgill enligt konsumentköplagens (1990:932) bestämmelser, skriver Bendts juridiska ombud.


LÄS MER: