Den gigantiska svenska kvarnen mal ner skrotade elbilsbatterier till pulver. Den svarta massan kan sedan förvandlas till nya batterier.
I våras invigdes Sveriges första stora återvinningsanläggning för elbilsbatterier. Stena Recyclings anläggning ligger utanför Halmstad och kan återvinna 95 procent av ett elbilsbatteri. Nu är anläggningen igång och producerade nyligen sin första svarta massa – ett pulver med litium, mangan, kobolt och nickel.
– Jag är också stolt över att vi är den första anläggningen inom Stena som arbetar med litiumjonbatterier. Vi har en fantastisk ny anläggning i Halmstad och en unik process som gör vår batteriåtervinning mycket effektiv, säger Carina Petersson, anläggningschef hos Stena Recycling i Halmstad, Sverige.
Anläggningen har kostat 250 miljoner kronor, varav Energimyndigheten bekostat 70 miljoner. Elektroniktidningen har besökt batterifabriken och beskiver hur batterierna från elbilar mals ner i en stor kvarn i en hall där man måste ha helmask och andningsapparat. Kvarnen mal ner batteriet i en atmosfär med endast kväve. Sedan torkas batteriresterna i en temperatur av 150 grader.
Därefter sorteras det malda batteriet i olika delar, dels plast och metallbitar. Men den viktigaste resten är en svart massa med de värdefullaste metallerna från batteriet. Stena Recycling rapporterade nyligen att de producerat den första svarta massan. I pulvret finns litium, mangan, kobolt och nickel.
– Att kunna producera svart massa gör att vi nu kan återvinna hela batteriet. Detta minimerar koldioxidavtrycket och arbetskraften jämfört med traditionell gruvdrift för batterimaterial, vilket gör det till ett hållbart val, uppger Stena Recycling.
Målet är nu att återvinna 10 000 ton batterier årligen, där en stor del av den svarta massan ska förädlas och återanvändas i nya batterier. Nya direktiv från EU ställer krav på olika andel återvunnet material i batterier. Än så länge finns inte så många batterier att återvinna, men Stena Recycling räknar med att volymen ska tiodubblas inom tio år.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter