Två tyska värstingar möts sida vid sida: BMW M5 Competition mot Mercedes-AMG E63 S.
På papperet gör båda bilarna 0-100 km/ h på hisnande 3,4 sekunder. Men vem vinner i en fartduell på en landningsbana?
Svaret: BMW – dessutom ganska lätt.
Bilarna är de bästa supersedanerna som de sydtyska grannstäderna Stuttgart och München har skapat hittills.
Från Stuttgart kommer Mercedes-AMG E63 S, en pumpad E-klass med en biturbomatad 4,0-liters V8 som ger 612 hästkrafter. Torrvikt: 1880 kilo.
Och från München kommer BMW:s mest kraftfulla bil, en BMW M5 Competition – även den med en biturbomatad V8:a (på 4,4 liter) som ger 600 hästkrafter och som för första gången har fyrhjuldrift. Torrvikt: 1 860 kilo.
Det var Youtube-kanalen “Full Throttle World” som nyligen förde samman bilarna på en övergiven flygplats i Bulgarien för att svaret på vilken bil som har mest muskler på distansen “quarter mile” som är 402 meter.
Arrangörerna var noga med att låta bilarna köra om racet flera gånger för att få ett så rättvist resultat som möjligt. Och det var tävling både från stillastående och rullande start.
Klippet har fått många tittare, för det är uppenbarligen många bilintresserade som vill se ett historiskt tungviktsmöte.
Hur det gick?
Du kan se klippet själv en bit ner i den här artikeln, men om du vill ha en snabbresumé så varsågod:
– Mercedes gjorde en imponerande insats, men det räckte inte mot BMW . Den bilen var helt enkelt snabbare i alla tävlingsmoment, förklarar programledaren.
– Bilen gjorde 0-100 km/h på 2,94 sekunder och klockades på 10,76 sekunder på 400 meter.
– Det är helt galet för en så tung sedan.
En tittare kommenterar:
“Jag är faktiskt chockad över hur snabb en vanlig fabriksbyggd BMW kan vara, jag trodde aldrig att den kunde göra 0-100 km/h under tre sekunder eller 400 meter under 11 sekunder”.
Frågan är hur mycket fyrhjulsdriften har spelat in i racet. M xDrive kallar BMW nya M5:ans allhjulsdriftssystem som skiljer sig en hel del från ett vanligt xDrive-system.
Och om man vill köra mer aggressivt finns 4WD Sport-läget som tillåter föraren att vara än mer kreativ genom att skicka mer kraft till bakhjulen än i vanliga 4WD-läget.
Sedan har bilen ännu ett läge som den räddhågsne kanske ska låta bli, nämligen 2WD-läget. Då kopplar bilen helt bort drivningen över framhjulen och den blir enbart bakhjulsdriven.
Det var oklart vilket läge BMW-föraren använde i Youtube-racet.
I Sverige kostar Competition Package till M5 88 000 kronor, då ingår en del exteriördetaljer och M Sport avgassystem samt 20-tumshjul. Det höjer totalpriset till
1 242 000 kronor. Ganska prisvärt med tanke på att man får en rymlig familjebil med en massa hästkrafter.
Maths Nilsson är grundare av Carup.