Här är supertekniken som gör nya Koenigsegg Gemera till världens snabbaste produktionsbil med totalt 2300 hästkrafter. Koenigsegg har tagit fram Dark Matter– världens mest kraftfulla elmotor med 6-fasteknik. Den patentsökta elmotorn väger endast 39 kg men ger ändå otroliga 800 hästkrafter.
Koenigsegg har nu presenterat sin nya version av nya Gemera som blir mer kraftfull än någon annan produktionsbil med 2300 hästkrafter. Den placerar både Bugatti och Rimac i skuggan, dessutom är bilen fyrsitsig. Att bilen fått V8-motorn från Koenigsegg Jesko på 1500 hästkrafter fick enorm uppmärksamhet, men egentligen är bilens nya elmotor en ännu större nyhet.
Koenigsegg har vidareutvecklat sin tidigare elmotor Quark och bilen får nu en enda elmotor istället för tre. Den nya motorn kallas på Koenigsegg-vis ”Dark Matter” och beskrivs av företaget själva som ett evolutionärt steg för elbilar. Den väger bara 39 kg, men har ändå den häpnadsväckande effekten av 800 hästkrafter och ett vridmoment på 1250 Nm. Allt detta ryms i en motor som har en total volym på bara 13 liter.
LÄS MER:
Hemligheten bakom superprestandan är att motorn är den första i världen med 6-fasteknik och en balans mellan radiell (effekttät) och axiell (vridmoment) flödestopologi som Koenigsegg kallar Raxial Flux. Ja, någonstans här börjar man få ganska svårt att förstå som lekman. Men tekniken öppnar även upp för fantastiska elbilar från Koenigsegg i framtiden.
Än så länge har inte Koenigsegg kommit med några renodlade elbilar, men flera patent från bolaget visar att det är på gång. Skulle tre-fyra stycken Dark Matter-motorer kombineras ihop kan vi räkna med en riktig dråpare med 2400-3200 hästkrafter.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter