Varannan svensk bilist kan inte högerregeln. De många missförstånden väcker irritation och vållar livsfarliga trafiksituationer.
– Gemene man tror att störst går först, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg, rektor på trafiklärarutbildningen.
Här är de vanligaste missarna – och vad som faktiskt gäller.
Enligt flera oberoende undersökningar och polisen struntar hälften av bilisterna i högerregeln. Många verkar helt enkelt inte kunna högerregeln. För att reda ut vad som gäller har vi pratat med Sveriges kanske främsta expert på högerregeln, Jeanette Jedbäck Hindenburg, rektor på trafiklärarutbildningen i Stockholm och flitigt anlitad i tv och radio.
– Det här med högerregeln är inte solklart alla gånger. Det finns en sak i gemene mans medvetande att störst går först, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Högerregeln är tänkt att skapa ordning i trafiken. Men när få bilister känner till den orsakar det istället kaos.
– Många tror att när en stor väg korsar en mindre är det huvudled. Men det kan istället vara en huvudväg och då är det högerregeln som gäller, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Det här är ett klassiskt exempel på missförstånd i trafiken. Men om olyckan är framme så är det solklart vem som bär ansvaret.
– När folk ser att de kört fortare på den stora vägen tar man det instinktivt lugnare, men om det blir en kollision så är det högerregeln som gäller, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
En sådan här större väg kallas för huvudväg. De är lätta att förväxla med en huvudled och det är upp till bilisten att hålla uppsikt på vägskyltningen.
– Det finns många exempel från förorter i Stockholm. Den stora vägen kan vara ett arv från förr, det var där man färdades genom byn med häst och vagn.
Men de är fortfarande inte huvudleder, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg. Hon har ett mycket bra exempel från huvudstaden. I större städer blir problemet med bilister som struntar i, eller har dålig kunskap om högerregeln större.
– I Skarpnäck söder om Stockholm finns en stor, fin och bred väg där man ska kunna köra om bussarna, men det är ingen huvudled och man har väjningsplikt mot dem som kommer från de mindre vägarna.
Sedan finns också utfartsregeln. Den säger att bilen som kommer från en utfart eller parkering har väjningsplikt mot andra bilister. Även om de inte trafikerar en huvudled.
– Men om det finns en skylt som säger att vägen har ett namn, då är det kanske ingen utfart och då är det högerregeln som gäller, förklarar Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Det finns däremot undantag. Bara för att den har ett namn betyder det inte att den omfattas av högerregeln.
– Sedan finns det samfällighetsvägar, de har ofta ett namn, men det är ändå utfartsregeln som gäller.
Dessutom finns det ännu ett undantag.
– Om det finns en höjdskillnad brukar det vara en utfart. En trottoar eller liknande, då gäller inte högerregeln längre och man ska lämna företräde, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Jeanette Jebäck Hindenburg räknar upp trafikens fyra hierkier.
1 Polismans tecken, gäller över allt
2 Trafiksignaler
3 Vägmärken
4 Regler, den vanligaste högerregeln, svängningsregeln och utfartsregeln, högerregeln gäller när två fordons kurs skär varandra. Då ska man lämna väjningsplikt för trafik som kommer från höger.
LÄS MER:
.
Andreas Jemn är journalist och författare.