Just nu testas en mycket exotisk superbil i Arvidsjaur i norra Sverige. Gordon Murray T.50 med en V12-motor som varvar till 12 100 varv testas på snö och is i 25 minusgrader.
– Det var jättekul att köra den under sådana förhållanden. Hjälpystemen gör bilen mycket mindre skrämmande, berättar teknikerna.
Även extrema superbilar måste vintertestas. Dels måste det säkras så att bilen klarar den extrema kylan, dels gör körningen på snö och is att hjälpsystemen kan göras bättre och säkrare för alla underlag.
Superbilen Gordon Murray Automotive T.50 är snart färdigutvecklad och klar för serietillverkning. Just nu testas bilen på isbanor och landsvägar i Arvidsjaur i norra Sverige, något Gordon Murray visar upp i en vacker och sevärd film.
Teknikerna kalibrerar bilens säkerhetssystem som kommer från underleverantören Continental. För att systemet ska fungera optimalt måste bilen testas både under hög- och låggrepp.
– Du kan fortfarande se att bilen fortfarande har snöiga däck som är helt fantastiska jag har aldrig upplevt något liknande dessa Michelindäck levererar otroliga nivåer av grepp. Du kan nästan glömma att du kör på snö och is, berättar testföraren.
Gordon Murray är konstruktören bakom legendariska superbilen McLaren F1, och nu är hans egen superbil Gordon Murray T.50 snart färdigutvecklad. Den kommer att göras i 100 exemplar och kostar drygt 30 miljoner före skatter. Föraren sitter i mitten och bilen har en unik sugfläkt som ger enorm downforce, men om den kan användas i snö är högst tveksamt.
Motorn är en fyraliters V12:a från Cosworth utan turbo. Den lämnar 654 hästkrafter och 467 Newtonmeter. Rödmarkeringen ligger på 12 100 varv per minut.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter