Succén: 230 000 har reserverat nya Ford Bronco

Här är den lilla terrängbilen som orsakat hysteri i USA. På bara två veckor har 230 000 lagt 100 dollar vardera för en reservation på Ford Bronco.
Ett tag var trycket så stort att reservationssajten kraschade.

Nya Bronco blir en tuff och robust terrängbil som kommer både som tvådörrars och fyradörrars bil. Dessutom släpps en ny mindre Ford Bronco Sport.
Enligt Ford är bilen designad för funktion framför formen. Det hindrar inte att Ford skapat en bil som genast skapar habegär. Förutom klassiska Bronco-former påminner den nya bilen om nya Land Rover Defender och en Suzuki Jimny som ätit anabola steroider. I USA kallas segmentet ”rugged utility” och Fords ambition är att bli ledande där.

Hittills har Fords förhoppningar besannats. När reservationssajten öppnade den 13 juli sålde de 3500 exemplaren av lanseringsbilen ”First Edition” slut direkt, trots en prislapp på 600 000 kr. Och ett tag kraschade sajten på grund av det stora trycket.
Nu, två veckor senare, rapporterar forumet Bronco6G att 230 000 personer lagt en reservation a 100 dollar styck.
För bara en vecka sen gick en talesperson på Ford ut och informerade om att “det är så många reservationer att en del kunder kanske inte kan få sin Bronco förrän om två år, 2022”.
De första bilarna ska levereras i början av 2021.

230 000 reservationer betyder dock inte att så många bilar kommer att säljas.
Alla som lagt 100 dollar kan få tillbaka summan om man av olika skäl ångrar sig, och ju längre tid man måste vänta på sin bil desto fler lär hoppas av. 

[Best_Wordpress_Gallery id=”121″ gal_title=”Ford Bronco”]

Vad är Bronco för typ av bil då? Den största versionen har fyra dörrar och är en terrängbil med rejäl markfrigång: 294 mm med de största hjulen. Den har dessutom ett vaddjup på hela 85 centimeter. Bilen kan beställas ett med 35-tums hjul direkt från fabrik. Kunderna kan välja på två motorer, en ecoboostfyra på 270 hk och 420 Nm samt en V6:a på 310 hk och 542 Nm. Den fyrcylindriga modellen kan fås med manuell växellåda och lågväxel, men de flesta kunder kommer ta en 10-stegs automatlåda. Det finns också två olika system för fyrhjulsdrift. Ford har tagit fram nya elektroniska system som ska underlätta terrängkörning som de kallar Trail Toolbox.

Bronco kommer också som en tuff tvådörrarsmodell. Den modellen har en avtagbar hardtop. Fyradörrarsmodellen har avtagbart canvastak. Båda modellerna har dörrar som kan tas bort i olika steg. De går att ta bort helt och förvaras då i särskilda skyddsväskor.  Det finns flera olika varianter av dörrar att välja till Bronco.

Insidan blir lika tuff som utsidan och är tydligt inspirerad av gamla klassiska modeller av Ford Bronco. Instrumentpanelen är en digital historia, men Ford har ändå lyckats skapa en känsla av oöm terrängbil med olika grabbräcken och behållit en hel del knappar bland annat för klimatanläggningen. Golv och en del paneler är gummerade för att tåla smuts, väder och vind. Ford använder sitt nya Sync4-infotainmentsystem och det finns en 360-graderskamera som underlättar terrängkörning med bilen.

Ford har stoppat in en hel del spännande teknik under det retroinspirerade skalet. Bland annat finns det sju olika terrängkörningslägen: Normal, Eco, Sport, Slippery and Sand, Baja, Mud / Ruts och RockCrawl för terrängkörning. Det går att få elektroniska diffspärrar till båda axlarna.

Ford Bronco kommer att ha sju trimnivåer: Base, Big Bend, Black Diamond, Outer Banks, Wildtrak, Badlands och den begränsade First Edition. I USA kommer den billigaste versionen att kosta 30 000 dollar, och bilen går att förboka för 100 dollar.

Svenskar som vill boka en Bronco får dock ge sig till tåls. Den ser inte ut att komma hit – men det kan gå att köpa bilen ändå.
– Bronco är tyvärr varken Sverige- eller Europa-aktuell. Dock går den säkert att få tag på via importfirmorna, säger Fords svenska PR-chef Erik Lindham.