Det skulle bli märkets stora kliv in på den amerikanska scenen. Eldrivna prestandabilar, exklusiva återförsäljare och produktion på amerikansk mark. Men nu ställer Cupra in lanseringen.
Det är nu bekräftat att Cupra skjuter upp sin planerade USA-lansering till efter 2030. I sin senaste kvartalsrapport beskriver den spanska tillverkaren beslutet som ett strategiskt drag i en tid av snabbt skiftande marknadsförutsättningar och ökad osäkerhet vad gäller regleringar. Framför allt pekar man på utvecklingen inom den amerikanska elbilsmarknaden, där federala subventioner och laddstödsprogram är på väg att försvinna eller redan har dragits tillbaka.
Samtalen med den amerikanska återförsäljarjätten Penske Automotive som skulle bygga upp Cupras närvaro i utvalda storstadsregioner har lagts på is. Dessa förhandlingar pågick under ledning av den tidigare vd:n Wayne Griffiths men Seat som äger Cupra menar att den inställda lanseringen inte har något med hans avgång att göra.

Bakom beslutet ligger en tydlig oro kring hur elbilsförsäljningen ska utvecklas i USA. President Donald Trumps återinförande av en mer restriktiv hållning mot elbilsincitament gör framtiden svår att förutsäga. Visserligen väntas ett tillfälligt försäljningslyft innan de sista skattelättnaderna försvinner i september, men därefter är läget mer osäkert.
Planen var offensiv. Cupra skulle börja bygga bilar i Nordamerika och lansera modeller som nya Formentor, en större eldriven crossover samt en sportig halvkombi. Dessutom ryktades det om att den extrema konceptbilen Dark Rebel kunde bli märkets första så kallade “halo car”. Men trots pausen är Cupra långt ifrån ett krismärke.

Under första halvåret 2025 ökade försäljningen med hela 33 procent till 167 600 bilar, medan Seat backade med över 20 procent. Elbilsförsäljningen steg med 105 procent även om siffrorna för enskilda modeller inte redovisas. Däremot pressas ekonomin av EU-tullar på Kina-byggda modeller som Cupra Tavascan. Samtidigt har fabriken i Martorell tillfälligt gått ned i produktion inför en storsatsning på nya elbilar. Så även om dörren till USA just nu är stängd, fortsätter Cupras resa i hög fart – bara åt ett annat håll.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.