Succé för Volvo Cars: Säljer fler bilar i hela världen trots coronakrisen

Framgångarna fortsätter för Volvo Cars trots coronakrisen. 
I augusti ökade försäljningen av Volvobilar med 7,2 procent globalt. 
Suv:ar gjorde att företaget sålde 51 239 bilar i augusti. 

När det går bra för Volvo går det bra Sverige, hette det tidigare. Och kanske ligger det något i det även i dag. Volvo Cars är numera Sveriges största privata arbetsgivare, så den här nyheten bör glädja många i Sverige. I augusti såldes 51 239 Volvobilar globalt, en ökning med 7,2 procent trots coronapandemin som slagit hårt mot bilindustrin. Volymtillväxten drivs av en fortsatt stark efterfrågan på Volvos suv:ar. Under de första åtta månaderna i år sålde Volvo  383 492 bilar, en minskning med 13,5 procent jämfört med samma period förra året.

Volvos  plug-in hybrider dubblerade sin försäljning de första åtta månaderna. I Europa sålde Volvo  17 458 bilar i augusti, en ökning med 4,9 procent jämfört med samma månad förra året. Under årets första åtta månader minskade försäljningen med 21,9 procent från året innan. I Kina nådde försäljningen 15 835 bilar, en ökning med 11,4 procent jämfört med augusti förra året. Under årets första åtta månader ökade försäljningen med 1,5 procent jämfört med samma period föregående år.

Försäljningen i USA går riktigt bra och växte med 12,9 procent till 10 378 bilar i augusti. Volvo XC60 var den bäst säljande modellen i augusti följt av XC40. Sju av tio sålda bilar är suv:ar.

Augusti

Januari-augusti



20192020Förändring20192020Förändring
Europa16,63917,4584,9%216 555169,193-21,9%
Kina14,21215 83511,4%94 59295 9861,5%
USA9,19410 37812,9%68.10963,330-7,0%
Övrig7 7517.568-2,4%63,91254 983-14,0%
Total47,79651,2397,2%443,168383 492-13,5%

Under de första åtta månaderna var XC60 företagets bästsäljande modell med en total försäljning på 112 560 bilar (2019: 126 912 bilar), följt av XC40 med 100 913 bilar (2019: 82 262 bilar) och XC90 med 53 635 bilar (2019: 62 665) bilar)