Scania gör succé i Sverige och blev det största lastbilsmärket under 2024. Scanias andel av marknaden blev den högsta i modern tid.
– Vi har fortsatt att utveckla förbränningsmotorn med både Super och V8:an, lägg sedan till att man kan välja alternativa drivmedel som HVO, komprimerad och flytande biogas samt RME, säger Niklas Engholm, försäljningsdirektör, Scania Sverige till Proffs.
Marknaden för tunga lastbilar i Sverige föll till 5230 lastbilar under 2024 jämfört med 6622 nyregistreringar året före. Scania hade stora framgångar och landade på sin högsta marknadsandel i modern tid. 48,8 procent av alla nyregistrerade lastbilar i Sverige var en Scania, uppger Tidningen Proffs. Volvo tappar förstaplatsen och blev tvåa med andel på 40,1 procent. Trean Mercedes-Benz landade bara på 3,3 procent v marknaden.
Men till viss del handlar det om lastbilar som var sålda redan före 2024. Scania har haft en stor orderbok sedan pandemin som de nu betat av. Volvo Lastvagnar får se sig passerade av Scania inom alla se segment. Scania var störst inom såväl fjärr, distribution, anläggning, avfall samt timmer- och skogstransporter.
Även inom biogaslastbilar dominerade Södertäljeföretaget stort med en marknadsandel på hela 76 procent. Nästan var fjärde tung lastbil från Scania drevs endera av biogas, RME eller el. Elektriska lastbilar utgör än så länge en liten del i Sverige. 342 elektriska lastbilar registrerades under 2024, ökningen landade på 19 procent. Men Scania, som får sina batterier från Northvolt, tror att det kan växa.
– Under 2024 har vi 40-talet nya kunder över hela landet där vi kan stötta dem i alla delar av elektrifieringsresan från projektering, med ruttanalyser, laddinfrastruktur, val av fordon till service och finansiering. Vi ser det som ett partnerskap, vi gör det tillsammans, säger Johan Uhlin till tidningen Proffs.
Största märkena på tunga lastbilar i Sverige 2024
2024 | 2023 | ändring | |
Scania | 2 554 | 2 862 | −10,8% |
Volvo | 2 096 | 2 984 | −29,8% |
Mercedes-Benz | 377 | 474 | −20,5% |
MAN | 91 | 127 | −28,3% |
DAF | 86 | 143 | −39,9% |
Albach | 9 | 5 | 80,0% |
Iveco | 5 | 7 | −28,6% |
Liebherr | 2 | 2 | 0,0% |
Renault | 1 | −100,0% | |
Övriga | 10 | 17 | −41,2% |
Totalt | 5 230 | 6 622 | −21% |
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter