Kinesiska bilmärket Nio gjorde succé i Euro Ncaps nya hårdare tester och blev en av de säkraste bilarna som testats. Bilen blev först med att klara nya krav på teknik för att upptäcka barn, utsatta trafikanter samt kunna fungera i vatten.
Hög säkerhet har tidigare varit ett konkurrensmedel för etablerade tillverkare, men många nyare aktörer från Kina visar att de är minst lika säkra som etablerade märken. Nio blev första bilmärket som fick fem stjärnor i Euro Ncaps nya tuffare standard.
Fler än 100 aktiva säkerhetsscenarion har lagts, bland annat tester för särskilt utsatta trafikanter som barn. NIO ET5 fick 96% i säkerhet för vuxna, 85% i säkerhet för barn, 83% i säkerhet för utsatta trafikanter och 81% i tester för säkerhetsassistans. Bilen fick också full poäng i två tester för sidokollisioner: tester med sidomobilbarriär och stolptestet.
Dessutom fick NIO EL7 93% i säkerhet för vuxna, 85% i säkerhet för barn, 80% i säkerhet för utsatta trafikanter och 79% i tester för säkerhetsassistans. EL7 fick full poäng i tester för frontalkollision med stel barriär över hela bredden samt tester med sidokollision med sidomobilbarriär och stolpe.
Båda bilarna har även ett avancerat eCall-system, som larmar räddningstjänsten vid en krock. Bilen har även ett system som bromsar efter en kollision, för att undvika sekundära kollisioner. Nio visade också att, om något av fordonen kom in i vattnet, skulle dörrarna och fönstren förbli funktionella tillräckligt länge för att de åkande skulle kunna fly.
– Nio är en av de första tillverkarna på marknaden att montera en ultralång räckvidd Lidarsensor på taket på båda bilarna. Detta är en av nästa generations sensorer som kommer att användas för att leverera automatiserad körning i framtiden, men som i dag ger fördelar till Nios förmåga att undvika kollisioner, vilket hjälper den att uppnå en hög säkerhetsassistent. Sensorn är takmonterad ovanför vindrutan i vad Nio kallar vakttornspositionen, vilket gör att sensorn kan arbeta över en lång räckvidd, vilket underlättar prestanda i hög hastighet genom att ge bättre överblick över vägen framför, säger Dr Michiel van Ratingen, generalsekreterare Euro NCAP
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter