En av Tysklands största bildelstillverkare stupar efter 104 år. De levererade till stora biltillverkare men försätts nu i konkurs.
– Den här nyheten är ett hårt slag för hela regionen, säger Dürens borgmästare.
Sedan årsskiftet har tyska biltillverkare, underleverantörer och till och med en lobbyorganisation för elbilar gått i konkurs. Nu kommer nästa stora bakslag för bilindustrin. En av Tysklands största tillverkare av bildelar har ansökt om konkurs.
– Den här nyheten är ett hårt slag. Inte bara för de anställda och deras familjer. Utan för hela regionen, säger Frank Peter Ullrich, borgmästare i Düren, enligt Express.
Det handlar om Neapco Europe GmbH. Neapco har i över hundra år specialiserat sig på olika delar till drivlinor och är en viktig leverantör till flera av Europas största biltillverkare. De tillverkar drivaxlar, kardanaxlar och differentialer. Enligt företagets egen hemsida levererar man komponenter till Audi, BMW, Ford, Mercedes, Opel, Renault och Volkswagen.


Företaget har nu begärt konkursskydd, enligt Aachener Zeitung. De har runt 500 anställda i staden Düren i västra Tyskland. Bildelstillverkaren är största industriarbetsgivare och beskedet har väckt stor oro. Så sent som 2023 besökte dåvarande förbundskanslern Olaf Scholz fabriken på Henry-Ford-Straße, för att markera hur viktig platsen är för Tysklands industri.
– Vi står på de anställdas sida. Den här utvecklingen är extra bitter eftersom vi under flera år jobbat tillsammans för att skapa en hållbar framtid för företaget. Tyvärr ledde det till ett beslut inom koncernen som vi lokalt inte kunde påverka, säger Ullrich.
Staden uppger att man gjort allt som stått i dess makt för att stötta företaget, bland annat genom att ha den lägsta företagsskatten i hela regionen. Man har även samarbetat nära med det lokala näringslivsbolaget WIN.DN för att hitta nya idéer och lösningar. Men trots beskedet säger borgmästaren att man inte tänker ge upp.
– Vi kommer att fortsätta kämpa. Vi är redo att stötta Neapco tillsammans med WIN.DN. Antingen i jakten på en ny affärsmodell eller för att hjälpa de anställda att hitta nya jobb. Vårt mål är att rädda så många arbetstillfällen som möjligt eller skapa alternativ.
Orsaken till konkursen ska vara ett kontrakt med det amerikanska moderbolaget som är på väg att löpa ut. Produktionen väntas fortsätta till december 2025 men därefter är framtiden osäker. Exakt hur hårt konkursen kommer slå mot bilproduktionen är osäkert. Men ännu en tung kugge i Tysklands bilindustri är på väg att falla.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.