Antik Folkvagnsbubbla i samma pris som en ny Porsche. Det här exemplaret skapar hysteri i USA. Auktionen blev sedan en stökig affär.
Efter andra världskriget sköt Volkswagen fart på produktionen av sina små och billiga Type-1. Idén var gammal. Det var något som Adolf Hitler presenterade redan 1934. En liten och enkel bil som den vanliga tyska familjen skulle ha råd med. Där skulle två vuxna och tre välkammade barn få plats. Med den skulle man kunna resa över det nybyggda tyska motorvägsnätet.
Efter freden började alla krigshärjade länder bygga sådana här bilar. Volkswagen gick från att vara en krigsindustri till en internationell maktspelare inom bilindustrin. För det har de i dag krisande tyska biltillverkaren Type-1 att tacka för. Det är deras mest ikoniska modell.


När den kom i slutet av 1940-talet blev Bubblan snart populär över hela Europa. Den skulle följa med genom generationer och vandra från att vara en billig familjebil till en favorit bland hippies. Det dröjde inte länge innan den på 1950-talet hittade över Atlanten till USA. Där fick den ett annat utseende. Man satte krom vid lister och kanter för att de vräkiga amerikanerna skulle fastna för den.


Den här bilen som nu rullats ut från sitt garage är den europeiska versionen. Helt utan krom och amerikaniserade detaljer. Den är dessutom i perfekt skick, både invändigt och utvändigt. Den är från 1952 och allt är original. Därför har den kvar sina delade fönster och 16-tumsfälgar. Blinkersen är inte av den modernare versionen utan den klassiska som liknar ett rödljus.
Bilen kom ut på auktion hos Bring A Trailer. Det skapade genast ett stort hysteri. Mängder med motorintresserade amerikaner började bjuda på den. Priset trissades upp hela tiden och när budstriden var över hade vinnaren fått bilen för strax under en miljon svenska kronor. Det är inte mycket billigare än vad en ny Porsche 911 Carrera kostar.


Rekordbubblan har en motor som genererar blygsamma 24 hästkrafter. Motorn växlas med en fyrväxlad manuell låda. Och bromsarna styrs av vajrar snarare än hydraulik. Den nya ägaren får med andra ord göra en tidsresa för sin miljon som bilen kostade.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.