Strafftullar på Kina-bilar fick helt motsatt effekt

EU:s strafftullar skulle stoppa billiga kinesiska bilar i Europa. Men det blev precis tvärtom. 
– EU:s beslut att rikta in sig på en specifik teknik genom att införa ytterligare tullar på kinesiska biltillverkare var ödesdigert”, sa Philippe Houchois, vd för Jefferies till Automotive News.

För ett år sedan införde EU strafftullar på elbilar tillverkade i Kina. Utöver tullen på 10 procent fick biltillverkarna extra tullar på 18-35 procent. Planen var att stoppa kinesiska biltillverkare från att konkurrera i Europa med billiga elbilar som tillverkats med statligt stöd i Kina. Men ett år senare visar det sig att tullarna fått motsatt effekt. 

Istället för att minska den kinesiska bilförsäljningen i Europa ökat med 70 procent. De kinesiska bilföretagen satsar stort på att skeppa hybrider till Europa som inte omfattas av tullen. Men även elbilförsäljningen har ökat.
– EU-beslutet lämnade ett stort hål, öppet för laddhybrider och hybrider som kommer från Kina, säger Philippe Houchois som är vd för investeringjätten Jefferies, till Autonews

Istället för elbilar satsar många kinesiska tillverkare nu på laddhybrider, som slipper extra tull. De har ökat kraftigt och tullarna ser ut att ha fått motsatt effekt.

Nu minskar bilförsäljningen hemma i Kina och det pågår ett stort priskrig. Då försöker ännu fler kinesiska biltillverkare etablera sig Europa, samtidigt som de som redan finns här försöker öka. BYD ska dubbla antalet återförsäljare. Enligt experten måste EU lägga tull på alla drivlinor om de vill skydda europeiska jobb. 
– Endast om EU inför ett strikt krav på lokal produktion, där all kinesisk import betalar en betydande extra tull oavsett drivlina, skulle kinesiska tillverkare tvingas öppna fabriker i Europa, säger Philippe Houchois.

Så stora extratullar betalar de kinesiska biltillverkarna på elbilar under fem år:

  • BYD-gruppen: 17,0 %.
  • Geely-koncernen: 18,8 %.
  • SAIC-gruppen: 35,3 %.
  • Tesla (Shanghai) Co., Ltd.: 7,8 % (efter ansökan om individuell prövning)
  • Alla andra samarbetsvilliga företag: 20,7 %.
  • Alla andra icke-samarbetsvilliga företag: 35,3 %.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt