Krisen är långt ifrån över för Audi. Nu tvingas bilmärket gå ut och vinstvarna.
– Situationen fortsätter att vara mycket utmanande, säger finansdirektör Jürgen Rittersberger.
Audi fortsätter att tappa mark trots sin stora modelloffensiv. Under första halvåret sjönk leveranserna från 833 000 bilar till 783 500. Tillsammans med en tullsmäll och omstruktureringskostnader fick det vinsten att nästan halveras till 12 miljarder kronor.
– Tullar och kostnader för Audis omstruktureringsåtgärder har påverkat det finansiella resultatet under första halvåret. Siffrorna understryker återigen nödvändigheten av den omvandling som har påbörjats, säger Jürgen Rittersberger.


Audi skriver ner utsikterna för resten av året. De spår nu att intäkterna hamnar på mellan 65 till 70 miljarder euro. Rörelsemarginalen förväntas nu ligga på mellan 5 och 7 procent. Audi-koncernen förväntar sig att nettokassaflödet kommer att uppgå till 2,5 till 3,5 miljarder euro. Effekterna av det tullavtal som nyligen ingicks mellan USA och EU utvärderas för närvarande.
Trots utmaningarna får vd Gernot Döllner förlängt förtroende och får sitta kvar i ytterligare tre år. Han har fått kritik för att ha avskaffat Audis ringar i Kina och för att märket tappat i lyskraft. Nu hoppas han att nya modeller noch sparpaket ska bli räddning.
– Att förnya vår portfölj är en viktig del av den grundläggande omställningen av vårt företag. Men vår omställning går utöver produktsortimentet. Med avtalet för framtiden skickar vi en tydlig signal för mer fokus, effektivitet och lönsamhet och stärker den framtida lönsamheten för de tyska anläggningarna, säger Audis VD Gernot Döllner.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.