Folkstorm mot Volkswagens nedläggning i IKEA-land. En uppskattad bilhandlare tvingades plötsligt att stänga.
– Det rullar så många bilar här i trakten att en verkstad borde vi i alla fall få ha, säger en upprörd Älmhultsbo.
I Älmhult slog Volkswagen upp portarna redan på 1960-talet. Sedan dess har det varit en viktig plats i det lokala näringslivet. Nu har ägarkoncernen Atteviks bestämt att stänga all verksamhet och flytta den till Ljungby. Även VW-anläggningen i Tranås läggs ner. Det är två av flera orter i Sverige som nu mister bilhandlare som funnits i decennier.
– Det kom som en blixt från klar himmel. Den anläggningen har rullat otroligt bra i många år. De har levererat massor med bilar till bland annat IKEA, säger den upprörda Älmhultsbon.
Han är inte den enda upprörda i Älmhult. Den lokala handlaren var en viktig del i stadens livsnerv. Här har många köpt sina bilar.
– Nu har vi ingen bilhandlare kvar i Älmhult och ingen verkstad heller. Trots att det rullar massor med Volkswagen på orten. Men det är konstruerat så att bilhandlarna har väldigt lite ersättning för varje såld bil, bara några tusenlappar, säger Älmhultsbon.

Han vill inte skylta med sitt namn. I Älmhult vet alla ändå vem han är. Mannen har kört Volkswagen länge och även köpt lastbilar hos den lokala handlaren. Hos Attevik förstår man kritiken.
– Ni som följer branschen vet hur det är med försäljningen av personbilar. Det är beklagligt att vi måste stänga ner hallen. Samtidigt ser man hur det ser ut i centrala Älmhult, det är massor med tomma butikslokaler, säger Torbjörn Zinn, vd för Atteviks.
Volkswagen i Älmhult gick bra, åtminstone enligt lokalbefolkningen. De sålde stora volymer. Men bilhandlare tjänar allt mindre på sin försäljning.
– Jag har köpt massor med bilar och lastbilar där under mitt tidigare yrkesliv. Personalen förväntade sig inte alls detta. Man hoppades istället att de skulle satsa och bygga en bättre anläggning, säger Älmhultsbon.
Attevik hade inget annat val än att lägga ner Älmhult. Ersättningen per såld bil är liten och anläggningen eftersatt.
– Jag förstår den historiska aspekten. Den kan vara viktig ibland. Samtidigt måste vi titta framåt och göra det lönsamt i framtiden. Det är såklart oerhört tragiskt att behöva lägga ner en anläggning, säger Torbjörn Zinn.
I Älmhult är det inte Attevik man egentligen är förbannade på. Bilmärkena centralt ger sina återförsäljare för dåliga förutsättningar.
– Egentligen är det Volkswagens fel. De ger sina handlare alldeles för lite ersättning för varje såld bil. Det skulle behöva bli en förändring på detta så att bilhandlare kan överleva på mindre orter, säger Älmhultsbon.
Nedläggningen i Älmhult är inte unik. Över hela landet lägger koncerner ner hallar och verkstäder på mindre orter.
– Det är en verklighet som alla bilhandlare måste hantera. Vi är inte de första som lägger ner på en mindre ort, säger Torbjörn Zinn.
Stolta Älmhultsbor drar sig för att åka nästgårds och reparera bilen i Ljungby. Istället vill man ha service kvar på hemmaplan.
– Nu får vi åka till anläggningen i Ljungby. Inget ont om dem. Men vi hade det väldigt bra här med en verkstad som hade ett mycket gott rykte, säger Älmhultsbon.
Attevik hoppas inte att nedläggningen innebär att kunderna flyr dem.
– Vi hoppas att våra kunder fortsätter att komma till oss. Det är tråkigt med nedläggningen. Samtidigt var det något som vi var tvungna att göra för att ha ekonomisk bärkraft i framtiden. Det gick inte på något annat sätt, säger Torbjörn Zinn.
Vi har hört av oss till Volkswagen Sverige för en kommentar kring uppgifterna.
– Bilförsäljning består av många komponenter, från det att bilen tillverkas till att den når kunden. Återförsäljaren är en av dessa. Vårt mål som importör är att hela bilaffären ska vara lönsam, så även för våra återförsäljare, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.