Volvo har länge varit en självklar del av italienska storklubben Inter. Under hela 18 år har det svenska bilmärket varit officiell klubbil – en ovanligt långvarig relation i fotbollens värld. Men nu är det slut.
När Zlatan Ibrahimovic spelade i Inter 2007 valde han en Volvo C30 T5 som tjänstebil. Samtidigt rullade den legendariske tränaren Roberto Mancini omkring i en XC90. Två tydliga bevis på Volvos starka närvaro i klubben under storhetstiden. Bilarna syntes inte bara på träningsanläggningen utan också vid officiella evenemang, presskonferenser och vid klubbens resor.
Volvo har med åren blivit något av ett igenkännbart inslag i klubbens vardag. Men nu kliver en ny aktör in. Inter meddelar att kinesiska elbilstillverkaren BYD tar över rollen som klubbens globala bilpartner. Enligt klubbens vd Giuseppe Marotta handlar det om ett samarbete grundat i gemensamma värderingar.
– Vi har båda en stark identitet, ett tydligt driv att utvecklas och en vilja att ligga i framkant, säger han i ett pressmeddelande.


Klubben har i dag flera stora sponsoravtal. Bland annat med flygbolag, teknikföretag och dryckesjättar – men även med svenska spelbolaget Betsson som pryder matchtröjan. Det har gjort att svenskt näringsliv haft ovanligt stark närvaro i en av världens mest välkända fotbollsklubbar. Men nu är samarbetet mellan Volvo och FC Internazionale över efter 18 år.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.