Stora förändringen av svenskarnas vinterdäck

Svenska folket väljer helt andra vinterdäck än för några år sedan. Trots att vissa däck är överlägsna när den värsta halkan slår till.
– Blir det is och man har mellaneuropeiska dubbfria vinterdäck, då ska man vara mycket försiktig, säger Pontus Grönvall
på Däckbranschens informationsråd.

Förr i tiden var dubbdäcken fullständigt dominerande på de svenska vintervägarna. Men numera är andelen som använder dubbade däck under årets kalla månader nere på drygt hälften av bilarna sett över hela landet.
– Man kan se trender lokalt och regionalt, i vissa delar av Sverige minskar dubbdäck mer. I Stockholm till exempel finns det dubbdäcksförbud på vissa gator, säger Pontus Grönvall.

Om man tittar på Sverigekartan använder över 90 procent av användarna dubb i norr. Medan det i södra Sverige ligger omkring 20 procent.
– Om det är en blöt och regnig vinter utan is, är det mellaneuropeiska vinterdäck som är det bästa, säger Pontus Grönvall.

Dubbfria däck blir allt populärare.

Numera har 54 procent av svenskarna dubbdäck, medan 45 procent väljer att köra utan dubb.
– Vi har sett en minskning av dubbdäck under flera år, nu har siffran planat ut lite på nationell nivå. Resultaten i mätningarna speglar också försäljningsstatistiken, även om det finns en viss eftersläpning eftersom däcken sitter på några år och det tar ett tag innan förändringar i statistiken syns, säger Pontus Grönvall.

Det finns ett underlag där dubbdäcken är överlägset bäst.
– Dubbdäck fungerar bäst om det är blankis, då tar dubben bäst. Men det är också så att dubbarna sliter upp isen så att det blir lättare för de dubbfria, säger Pontus Grönvall.

På blankis är dubbdäcken överlägsna.

Men om isen blir skrovlig och om det faller snö så förändras förutsättningarna.
– När det är snö fungerar nordiska dubbfria vinterdäck ungefär lika bra och de kan också vara ett ok alternativ när isen är skrovlig, säger Pontus Grönvall.

Det finns inga perfekta däck, bilister måste vara uppmärksamma på vädret och tänka på vilka däckslag som de har.
– Man kan inte få ett däck som fungerar perfekt på alla underlag. Man får fundera på vad som passar bäst för en själv och sedan anpassa efter det. Men man ska vara försiktig på väderomslag. Blir det is och man har mellaneuropeiska dubbfria vinterdäck, då ska man vara mycket försiktig, säger Pontus Grönvall.

Allt färre kör däremot med sommardäck året runt. Det sparar liv, menar experterna.
– Det är inte många som kör med sommardäck året runt. Vi ser att det ligger omkring en procent. Men innan lagen om vinterdäck kom 1999/2000 var den siffran 16 procent och undersökningar visar att man sparar tre till fyra liv om året med den här lagen, säger Pontus Grönvall.

Många väljer däck som passar efter klimatet där man bor. Men ibland ska folk ut och resa, då behöver man vara uppmärksam.
– Om man kör upp till fjällen och det råder andra förhållanden ska man ta det mycket försiktigt, det kan också vara bra att ha med sig snökedjor, säger Pontus Grönvall.

Att välja däck innebär att ta med många variabler.
– Alla däck har sina för och nackdelar, det går inte att göra ett däck som är bäst på allt,
utan man får optimera olika egenskaper, säger Pontus Grönvall.

Lista på vilka däck som körs under vintern:

Dubbdäck 54 procent
Nordiska dubbfria däck 36 procent
Mellaneuropeiska dubbfria däck 8,2 procent
Året runt däck 0,8 procent
Sommardäck 1 procent
LÄS MER: