Nu är elbilsrean här med kraftigt sänkta priser. Ekonomen Claes Hemberg uppmanade köpare att vänta ut dramatiskt prisras – nu är det här.
– Det blir mer avgörande än bidraget på 54 000 kronor, säger Claes Hemberg.
Ekonomen Claes Hemberg fick stor uppmärksamhet när han för ett år sedan gick ut och avrådde bilköpare från att köpa elbil.
– Köp för guds skull inte elbil nu, för nästa år blir det dramatiskt mycket billigare, sade Claes Hemberg då till Carup.
Han hade kommit fram till att en stor elbilsrea väntade under 2025, när tillverkarna måste öka sin andel av elbilar för att inte få utsläppsböter av EU. De har visserligen mjukat upp reglerna. Men nu ser han ut att få rätt. Den stora elbilsrean är här och många biltillverkare har sänkt sina priser.
– Flera av biljättarna har de senaste månaderna sänkt priserna med mellan 10 och 30 procent. Det kanske låter som småpengar, men för Volkswagen rör det sig om upp till 85 000 kronor i rabatt per bil i flera länder. Nu är detta inte bara generösa gåvor till hushållen. Biljättarna är stressade. Flera har vinstvarnat och gör sitt allt för att undvika historiska böter, säger Claes Hemberg på sin blogg.

Tesla var först ut när de sänkte priserna med 150 000 kronor över en natt redan 2022. Nu kommer de återigen med en billigare elbil som är 50 000 kronor billigare. I Frankrike har Dacia sänkt sin billiga elbil Spring med 20 000 kronor till 170 000 kronor. Här hemma i Sverige rear Volvo ut sina elbilar på privatleasing. Månadsavgiften för att leasa bilen täcker inte ens värdeminskningen.
För köpare är det fyndchans. Samtidigt har bilbranschen börjat med svårtydda lockpriser med förhöjda kontantinsatser som köpare måste se upp.
– Vissa sammanställningar talar om att priserna har sänkts mellan 20 000 till 170 000 kronor. Men det kan bitvis vara svåra att jämföra. Bilbranschen har en gedigen historik med snåriga priser. Med tanke på att vi talar om stora pengar, kan vi tycka att myndigheter borde rensa i bilpristräsket, säger han.

Nästa år kommer en ny elbilsbonus i Sverige på 54 000 kronor. Men bara ett fåtal kan söka. Claes Hemberg spår att nya bredare bidrag snart kommer.
– 54 000 kr i bidrag är häftigt. Men endast 1 % eller 50 000 hushåll matchar sannolikt kraven. Det krävs låg inkomst, boende i glesbygd och att man inte redan äger en elbil. Politikerna tänker nog fel och vi får se nya tag där snart.
Men enligt ekonomens analys blir prispressen hos biltillverkarna blir viktigare än bidragen. För den som vill byta till elbil kan det vara ett bra lag nu.
– Mer avgörande blir den pågående prispressen på nya elbilar. Där ny teknik snabbt sänker priserna på elbilar. Vi har ju sett hur bilbatterier rasat markant senaste åren. De börjar nu synas i en rad kända bilmärken.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter