Stora ändringen – gör vanlig diesel till blankdiesel

Svenska bränslejätten förbättrar sin diesel kraftigt. Nu slutar Preem att blanda in illa omtyckt rapsolja i vanliga dieseln på 500 mackar. Vanliga dieseln får samma egenskaper som blankdiesel. 
– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem.

Många svenska ägare till dieselfordon har varit misstänksamma mot rapsoljan RME som blandas i dieseln. Den blandas in i vanliga diesel sedan nästan 20 år tillbaka. Dieselbilsägare har märkt att den kan binda upp vatten och att det kan växa svampar och mikrober i dieseln. Nu har bränslejätten Preem lyssnat och slutar blanda in RME. 
– Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem.

Istället för RME kommer Preem att blanda in HVO i sitt bränsle Preem Evolution Diesel. Det kommer att göra att det tål lagring och får bättre köldegenskaper då diesel med RME riskerat att stelna. Enligt Preem ska det minska risken för driftstörningar i dieselfordon. 

Screenshot
Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, förklarar varför de nu byter ut RME i Preems diesel.

Även energiinnehållet ökar. HVO har i stort sett samma tekniska prestanda som fossil diesel, och det nya bränslet får samma egenskaper blankdieseln B0. 
– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, fortsätter Daniel Granquist.

Den nya dieseln kommer att säljas överallt på Preems stationer, utom på Gotland. Gotlänningarna får dras med rapsolja även i fortsättningen. Enligt Preem kan det nya bränslet användas i alla dieselmotorer från alla fordonstillverkare. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt