Tesla och Volvo hamnade långt ner i den prestigefyllda pålitlighetsmätningen från JD Power.
Desto bättre gick det för lyxmärkena Lexus och Porsche.
– Det är en fantastisk tid att köpa ett tre år gammalt fordon. Det finns väldigt få opålitliga bilar där ute, säger Dave Sargent, vice vd JD Power.
Nya bilar blir allt pålitligare, enligt JD Powers senaste mätning. Allra pålitligast är de senaste modellerna från Lexus, Porsche och Kia. Den som däremot köper Jaguar, Alfa Romeo och Land Rover får räkna med mer problem, de tre märkena hamnar i botten.
Teslaägarna är de allra nöjdaste, berättade vi nyligen. Men den som kör en ny Tesla under tre år får räkna med att bilen kan trassla lite, och ägarna är alltså nöjda ändå. Tesla hamnar fyra från slutet i mätningen. Märket deltog egentligen inte, men kunde ändå mätas av JD Power.
Volvo har klättrat flera placeringar från förra året och hamnar nu åtta från slutet. Volvoägarna har mer problem än genomsnittet, men färre fel än Tesla, Jaguar och Alfa Romeo.
Japanska och koreanska bilmärken brukar hamna i topp när det gäller tillförlitlighet, och JD Power är inget undantag. Lexus, Kia, Toyota och Hyundai hamnar i toppskiktet. En liten skräll är att den avancerade sportbilen Porsche är det näst mest pålitliga bilmärket. Porsche 911 är faktiskt den allra pålitligaste bilmodellen du kan hitta.
JD Power har undersökt mer än 30 000 fordon och bilägare. Bilarna blir allt mer felfria och jämfört med förra årets rapport har felen generellt sett minskat med 10 procent. Årets nivå är den högsta någonsin, och i toppen skiljer det ett fåtal poäng mellan de bästa märkena..
– Plus eller minus två eller tre poäng är inte statistiskt signifikant, men vi ger alla poäng. Större hopp visar på skillnader i varumärkets tillförlitlighet som konsumenter kanske vill ta i beaktande när de köper bil, säger Dave Sargent på JD Power.
J.D. Power 2021 U.S. Vehicle Dependability Study (VDS) | ||
Ranking | Bilmärke | Antal fel |
1. | Lexus | 81 |
2. | Porsche | 86 |
3. | Kia | 97 |
4. | Toyota | 98 |
5. | Buick | 100 |
5. | Cadillac | 100 |
7. | Hyundai | 101 |
8. | Genesis | 102 |
9. | Lincoln | 106 |
10. | Acura | 108 |
10. | BMW | 108 |
12. | Chevrolet | 115 |
13. | Mitsubishi | 116 |
14. | Mazda | 121 |
— | Genomsnitt | 121 |
15. | Mercedes-Benz | 122 |
16. | Ram | 123 |
17. | Dodge | 125 |
17. | Mini | 125 |
17. | Subaru | 125 |
20. | Audi | 127 |
21. | Nissan | 128 |
22. | Ford | 130 |
23. | Infiniti | 137 |
24. | Jeep | 141 |
25. | GMC | 143 |
25. | Volvo | 143 |
27. | Honda | 145 |
28. | Volkswagen | 163 |
29. | Chrysler | 166 |
30. | Jaguar | 186 |
31. | Alfa Romeo | 196 |
32. | Land Rover | 244 |
— | Tesla | 176 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter