Stor förändring för köpare av begagnade elbilar. Nu är det ett krav att batteriets skick ingår i varudeklarationen hos MRF-anslutna bilhandlare.
– Elbilar är byggda på helt andra sätt än bilar med förbränningsmotor och vi såg därför behovet av en särskild VDN för dem, där ett krav är att man har testat batteriet och att det anges med vilken metod, berättar David Norrbohm, förbundsjurist på MRF.
Försäljningen av begagnade elbilar ökar kraftigt i Sverige. Nu gör den etablerade bilhandeln en stor förändring. Från 1 november är det obligatoriskt med ett batteritest i VDN-deklarationen av begagnade bilar. Nu ska köparna få veta hur batteriet mår. Det kommer att redovisas ett så kallat State of Health (SoH) och ett värde på batteriets skicka på en skala mellan 1-100.
– MRF har föreslagit alla ändringar i varudeklarationen och Konsumentverket har godtagit dem, säger David Norrbohm.
De allra flesta elbilar klarar batteritesterna med bravur. Efter några år kan de ha tappat 5-10 procent av batteriets ursprungskapacitet, men försämringen brukar plana ut. Men för köparen är det en stor extra trygghet. Och det kan finnas skillnad mellan batterihälsa hos två bilar av samma modell beroende på hur de laddats och skötts av ägaren.

– MRF:s nya varudeklaration för elbilar är ett välkommet steg mot ökad tydlighet och trygghet för både handlare och kunder. Batteriets hälsa är en central del av bilens värde, och det är mycket positivt att branschen nu tydligare lyfter fram det, säger Joakim Hansson, kvalitets- och miljöchef på Dekra, som är ett av företagen som gör tester.
Dekra berättar hur deras tester går till. De analyserar batteriets faktiska försämring jämfört med kapaciteten elbilen hade när den var ny.
– Testet består av ett statiskt moment och ett belastningstest där batteriets ökade resistans mäts. När den elbil som ska testas ansluts kan batteriets ökade resistans mätas och resultatet jämföras med referensvärdet från en fabriksny bil av samma modell. På så sätt kan batteriets degradering beräknas och redovisas på en skala från 1 till 100, uppger Dekra.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter














