I morgon 1 juli förändras bensin och diesel i Sverige. Då höjs reduktionsplikten. Så här kommer du att påverkas vid pumpen.
Den första juli höjs reduktionsplikten igen efter tidigare regeringsbeslut. Nu ska återigen mer biobränsle blandas i den fossila bensinen och dieseln. För 1,5 år sedan sänktes reduktionsplikten kraftigt, men går den upp från 6 till 10 procent på både diesel. Det här gör själva bränslet dyrare. Men samtidigt gör regeringen en skattesänkning. Det kommer att kompensera för fördyringen.
Så här påverkas bränslet – steg gör steg
Bensin
Just nu ligger bensinen på 15,69 kronor per liter före justeringen. Redan nu är det närmare 10 procent etanol som blandas in i E10-bränslet. Det går inte att blanda in mer, så resterande del ska lösas genom inblandning i diesel eller genom elkrediter. Men rent matematiskt tas kostnaden ut på de som tankar bensin. Det bör innebära en fördyring av själva bränslet på 30 öre, men samtidigt sänks skatten på bensin med 40 öre inklusive moms. Så i bästa fall kan bensinen bli 10 öre billigare den 1 juli, trots att reduktionsplikten ökar.

Diesel
Just nu ligger dieseln på 16,59 före justeringen. När det gäller dieseln kommer den faktiska inblandningen av biobränslen att öka mer. Dagens reduktionsplikt på 6 procent innebär att CO2-utsläppen ska reduceras med 6 procent genom inblandning av förnybara bränslen. Volyminblandningen är dock högre, cirka 8 procent. När reduktionsplikten höjs till 10 procent innebär det att 13-14 procent biodrivmedel ska blandas in.
Eftersom priset på förnybart dieselbränsle är högre än för fossil diesel innebär det att själva bränslet blir dyrare. Men det handlar inte om mer än 30-40 öre. För att kompensera för detta har regering och riksdag fattat beslut om en sänkning av dieselskatten med 40 öre inklusive moms från 1 juli. Det bör innebära att dieselpriset förblir oförändrat, eller till och med går ner några ören.
El vid laddning av elbil
Nu får bränslebolagen också tillgodoräkna sig publikt laddad el i reduktionsplikten. Det kan faktiskt sänka laddningspriserna, men kan göra att bränslebolagen klarar reduktionsplikten med lägre inblandning av biobränsle.
– En nyhet är att publikt laddad el får användas för att uppfylla reduktionsplikten, detta kan leda till något lägre priser på el vid laddningsstationerna, säger Viktor Gunnarsson.
Ändringen görs för att Sverige ska få ner sina CO2-utsläpp på papperet. Annars finns risk att vi drabbas av straffavgifter från EU. När utsläppen kommer från förnybara källor räknas de inte, till skillnad mot när vi förbränner bränsle från fossila källor. Men lika mycket CO2 hamnar i atmosfären.
– Eftersom skatten samtidigt sänks på bensin och diesel räknar regeringen med förhållandevis oförändrade bensin- och dieselpriser, säger Viktor Gunnarsson, expert på Drivkraft Sverige.
Bränslet på längre sikt
De historiskt låga bränslepriserna just nu kommer inte stanna för evigt. Den första januari 2027 börjar EU:s nya utsläppsregler att gälla. Då kommer vi att få betala för våra koldioxidutsläpp.
– Regeringen vågar inte höja priset på drivmedel nu, då blir det en svekdebatt. Det ligger en utredning kring framtidens skatter som ska vara klar om ett år. Min gissning är att den blir klar efter valet, säger experten Ronny Svensson.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter