Stigs Volvo har gått 82 000 mil: ”Otrolig kvalitet på dessa bilar”

Just inkörd – Stig Lindwalls Volvo har precis passerat 82 000 mil. Bara en handfull bilar i Sverige har gått längre. 
– Det är en otrolig kvalitet på dessa bilar, men jag tror att motorn är bytt, säger Stig Lindwall till Carup. 

Idag är det relativt sällsynt att en bil passerar 30 000 mil innan den förpassas till skroten. Men det finns undantag, nyligen berättade Carup om en Volvoägare som kört 161 000 mil med sin 745:a och fick en ny S60 av Volvo. Rekordet innehas av Irv Gordon som kört en Volvo P1800 över 515 000 mil

Volvon har rullat fyra varv runt jorden.
Mätaren har slagit om till 82000 mil och nu strävar bilen vidare.

En av Sveriges mest körda Volvobilar finns i Karlskrona. Stig Lindwall äger en Volvo 142 från 1973 som nyligen passerade 82 000 mil. Stig har dock inte kört alla milen, han köpte den som bättre begagnad med drygt 81 000 mil på mätaren. 

– Den måste verkligen vara välskött genom åren, bilen har haft 12 ägare. Volvo hade en otrolig kvalitet på dessa bilar. I början var det lite strul med den, men det räckte med att byta tändkablar och fördelare, berättar Stig.

Men visst märks det att bilen har tillryggalagt en körsträcka som motsvarar mer än 20 varv runt jorden. Det hörs en del missljud och allt är inte i mint condition. Exteriören är lite förbättrad jämfört med originalet från 1973.

Motorn är sannolikt utbytt till en fabriksrenoverad B20 med stålfoder och större kolvar.

– Det märks att det viner lite i bakaxeln när jag kör, och växellådan morrar också lite grann ibland. Jag tror det finns Volvobilar som gått längre i Sverige, jag har själv sett en som gått 85 000 mil.

Sannolikt har bilen fått en utbytesmotor, men det är okänt när B20-motorn som monterades i fabriken på Torslanda 1973 gav upp. 

– Jag försökte kolla upp det, det sitter en plakett som säger att motorn är fabriksrenoverad, så det är förmodligen inte originalmotorn. Den är uppborrad och det sitter stålfoder i den. Kolvarna har överdimension, så det är mer som en B21:a, den är piggare än en standardmotor. 

Vissa detaljer är modernare än vad årsmodellen antyder.

Stig vet inte hur långt han kommer att köra bilen, den 142:an går bra, men körs inte året runt. 

– Jag har den som hobbybil, men använder den som bruksbil när det är fint väder. Jag har även en Volvo V70 som rullar året runt. 

Jag har sett en som har gått 85 000 mil, jag har den som hobbybil, men har en V70 som bruksbil, men när den är fint väder så kör jag Volvo 142:an som bruksbil.

Vet du någon bil i Sverige som rullat längre än 82 000 mil? Mejla [email protected] och tipsa!