Förra året såldes över 100 000 elbilar i Sverige. För statskassan har elbilarna blivit en riktig kassako. Bara på ett år tjänar de omkring fem miljarder kronor extra på elbilsförsäljningen.
Att staten tjänar stora pengar på bilförsäljning är inget nytt, men vad många inte vet är att elbilar blivit en riktig kassako för momskassan. Sedan bidragen på elbilar försvann, är det just de högre priserna som gör att staten kan räkna hem mer pengar i moms. Skillnaden blir tydlig när man jämför en elbil och en motsvarande bensin- eller dieselbil.
Skillnaden blir tydlig när man jämför en elbil med en motsvarande bensin- eller dieselbil. Ta Volvo XC40 och Volvo EX40 som exempel. Båda är kompakta SUV:ar, men XC40 har en bensinmotor medan EX40 är en elbil. Priserna skiljer sig markant – XC40 börjar på 430 000 kronor, medan EX40 startar på 582 900 kronor. Eftersom momsen är 25 procent på båda bilarna innebär det att staten får in cirka 86 000 kronor på XC40, men hela 116 580 kronor på EX40 – en skillnad på momsintäkt 30 580 kronor per bil.

Samma mönster syns hos BMW och där ännu större skillnader. En BMW 520d Touring kostar från 539 000 kronor, medan den eldrivna BMW i5 Touring startar på 750 000 kronor. Det innebär att momsen på dieselbilen blir cirka 107 800 kronor, medan elbilen ger staten 150 000 kronor – en skillnad på 42 200 kronor. Även i en mindre bilklass syns skillnaden. En VW Golf kostar från 322 000 kronor, vilket ger en moms på 64 400 kronor. Elbilen VW ID.3 börjar på 383 000 kronor, vilket innebär en moms på 76 600 kronor – alltså 12 200 kronor mer.

Räknar man ihop försäljningen av dessa elbilar hittills under 2024 blir summan ännu mer påtaglig. Om en elbil i genomsnitt drog in 30 000 kronor extra till statskassan i moms blev vinsten omkring tre miljarder extra för staten
Men varför genererar elbilar mer moms? Svaret är enkelt – de är dyrare att köpa. Eftersom momsen beräknas som en procentsats på priset blir summan som går till staten automatiskt högre. Tidigare fanns vissa stöd, som klimatbonusen, men de flesta har försvunnit. Momsen, däremot, består. Dessutom är elbilar ofta välutrustade, och extrautrustning och tillvalspaket gör att momsen blir ännu högre.
Under 2025 väntas elbilsförsäljningen fortsätta ligga på omkring 35 procent av nybilsmarknaden, vilket innebär ytterligare miljarder i statskassan. Men det är också viktigt att komma ihåg att bensin- och dieselbilar fortsätter att generera intäkter i form av bränsleskatter, vilka än så länge är betydligt högre än elskatten. Så även om staten tjänar mer moms på elbilar vid köptillfället, kan fossildrivna bilar fortsätta att vara en stabil inkomstkälla för staten under hela sin livslängd.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.