Elbilarnas och laddhybridernas succé sänker statens skatteintäkter.
Sveriges nya bonus-malussystem för bilar har gått back med 674 miljoner kronor på två år trots att det ska vara självfinansierande, visar CarUps granskning.
– Det blir en omöjlig ekvation, om man inte säljer malusbilar stjälper man syftet med systemet. Det blir tokigt, säger Anna Dahlqvist, miljöforskare på Konjunkturinstitutet.
För drygt två år sedan införde Sverige ett nytt system för fordonsskatter, det så kallade bonus-malussystemet. Sedan dess har skatten höjts ytterligare en gång för nya bensin- och dieselbilar, och i april höjs den igen. En vanlig Volvo kan kosta 8000 kr per år i skatt. Dessutom kommer bonusen till den som köper en elbil att höjas till 70 000 kr.
Nu visar en granskning som CarUp har gjort att bonus-malus systemet har gått back med 674 miljoner kronor på två år, trots att systemet ska vara självfinansierande.
2,1 miljarder i klimatbidrag
Under 2020 drog staten in 16,7 miljarder på fordonsskatt, en ökning på 1,7 miljarder jämfört med hur det såg ut före bonus-malus. Men bonusutbetalningarna till elbilar och laddhybrider var ännu större, 2,1 miljarder kronor, därmed sjönk statens skatetintäkt med 376 miljoner, jämfört med hur det var innan bonus-malus infördes. Även under 2019 gick systemet back.
Anledningen till miljonunderskottet är att försäljningen av bensin- och dieselbilar går ner samtidigt som laddhybrider och elbilar ökar i rekordtakt. Om ingen köper malusbilarna riskerar systemet att kollapsa och statens skatteintäkter försvinner. Nu varnar Konjunkturinstitutet för att ekvationen med bonus-malussystemet är omöjlig.
– För att det ska fungera måste man sälja malusbilar som man egentligen inte vill ha mer av och sälja fler bonusbilar med låg bonus som inte är så miljövänliga. Det blir tokigt, säger Anna Dahlqvist.
Vill fasa ut systemet
Konjunkturinstitutet föreslår att systemet bör fasas ut eller att staten ger upp målet att malusbilarna ska betala bidrag till de miljövänliga bilarna.
– Laddhybrider som ändå har utsläpp ska kanske inte ha någon bonus. Och kanske är det ett mått på att man lyckas när systemet nu går back för då säljs färre malusbilar, säger Anna Dahlqvist.
I april träder en ny höjning av malusbilarna i kraft, bonusen sänks för laddhybrider och elbilar får 10 000 kr högre bonus. Miljöpartiets klimatpolitiske talesman Lorentz Tovatt har aviserat att ytterligare höjningar är att vänta för malusbilar.
Fordonsskatt i Sverige
2017: |
15 060 986 018 |
2018: |
15 043 470 353 |
2019: |
16 025 426 332 |
2020: |
16 739 894 825 |
Utbetalda klimatbidrag till bonusbilar
2019:
1 281 534 350
2020:
2 072 164 577
Källa: Transportstyrelsen
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter