Den kinesiska elbilstillverkaren Nio har haft en motig start i Europa. Men nu tänker tillverkaren ta revansch – med lågprisbilar som kostar under 330 000 kronor.
– Ja, vad gäller priset så attackerar vi Volkswagen mer än tidigare, säger grundaren William Li i en intervju med Der Spiegel.
Nya elbilsmärket Nio vill konkurrera med Tesla och premiummärke som Audi och Mercedes. Men starten för deras elbilar i Europa har varit trevande. I Sverige har det sålts mindre än 100 elbilar av märket Nio, trots avancerad teknik med batteribyten. I Tyskland har det inte heller sålts många Nio-bilar. Grundaren William Li har jämförts med en kinesisk Elon Musk.
– Det kan ta tio år för oss att uppnå alla våra mål här. På en mättad marknad som Tyskland behöver man ha tålamod, och det har vi. Och den första feedbacken från användarna är bra. Försäljningen kommer att öka, säger William Li till Der Spiegel.
Nu berättar Nio att de tänker ta revansch på den europeiska marknaden genom att lansera två nya bilmärken för billiga kompakta elbilar som prismässigt ska attackera Volkswagen.
– Utöver Nio kommer vi därför att lansera två andra varumärken, varav ett kommer att vara specifikt riktat mot den europeiska marknaden och kommer att rikta sig mot prissegmentet under 30 000 euro, säger William Li
Enligt ryktena ska det ena märket heta Firefly, men det är enligt William Li inte slutgiltigt fastställt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter