Geely-märket Lynk & Co visar upp sitt nya flaggskepp. Nya Lynk & Co 900 byggs på en utvecklad Volvo-plattform. Den nya SUV:en med 857 hästkrafter blir större och mer avancerad än Volvos nyligen uppdaterade XC90.
Volvo Cars sålde nyligen sitt ägande i Lynk & Co till moderbolaget Geely för 8 miljarder kronor. Kanske håller syskonmärket på att bli en allvarlig konkurrent till Volvo. För nu släpper tidigare elbilsmärket Lynk & Co en lyxig laddhybrid med superprestanda. Nya Lynk & Co 900 blir större och mer avancerad än den nyligen uppdaterade Volvo XC90 som byggs på en 11 år gammal plattform.
Lynk & Co använder sig av en utvecklad variant av Volvos SPA-plattform kallad SPA Evo. Den nya 900-modellen blir hela 524 centimeter lång, vilket är tre decimeter längre än XC90. Axelavståndet är 316 cm. Designen är klart inspirerad av Range Rover. Lynk & Co utlovar extremt stora innerutrymmen för sex åkande i högsta lyx, uppger Carnewschina.
Prestandan lämnar också det äldre svenska syskonet på efterkälken. Bilen finns med en en 1,5-litersmotor eller en 2-litersmotor som tillsammans med en främre och bakre elmotor. Toppversionen har två elmotorer på bakaxeln och ger en systemeffekt på 857 hästkrafter. De skickar upp den stora SUV:en till 100 km/h på bara 4 sekunder. Toppfarten är över 200 km/h.
Den utvecklade SPA Evo-versionen av Volvos chassi får bakhjulsstyrning, vilket gör att bilen får ett AI-kontrollerat krabbläge och mycket snäv svängradie. Lynk & Co 900 har dämpningskontroll som aktivt justerar fjädringen efter väglaget. Luftfjädringen med två kammare kan växla mellan dubbelkammare och enkelkammare, vilket påstås förbättra väghållningen.
Bilen har sex sittplatser med högsta komfort. Framsätena får en enorm 30-tums pekskärm och föraren får en 12,66-tums panel. Även de som sitter i kaptensstolarna i baksätet får en 30-tums pekskärm som fälls ut från taket att leka med. Tack vare att bilen är så lång finns det gott om utrymme även i den tredje raden. Med stolarna uppfällda ryms 320 liter bagage.
Lynk & Co har ännu inte berättat om räckvidden i laddhybriden eller om förbränningsmotorn enbart kan ladda batteriet. Av bilderna att döma finns ett rejält tilltaget batteri. Priset är ännu inte officiellt. Den stora frågan är nu om Volvo planerar en liknande bil. Kanske får vi snart se en Volvo XC100. De har tidigare berättat att de planerar en ny EREV. Det är i princip en elbil med förbränningsmotor med extremt lång räckvidd. Förhoppningsvis släpper även Volvo bilar på den uppdaterade SPA Evo-plattformen nu när de gett upp löftet om 100 procent elbilar.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter