Nu har polisens filmer som avslöjar varför Ford akut stoppade elbilen Ford F-150 Lightning blivit officiella. Branden startade genom att en nytillvekerad ebil antände på grund av ett fel i batteriet. Ett antal splitternya elbilar förstördes i den dramatiska branden på fabrikens parkering.
I februari i år stoppade Ford leveranserna av elbilen Ford F-150 Lightning i fem veckor. Dessutom återkallades 18 elbilar akut. Nu har CNBC fått ut tidigare ovisade bilder och film från polisen i Dearborn, Michigan. Filmen visar dramat som föregick stoppet för Ford F-150 Lightning.
Polis och räddningstjänst kallades till Fords fabrik i Dearborn den 4 februari i år.
– Hoppas den inte exploderar. Röken är väldigt tydlig, säger en polis på filmen där tre elbilar syns brinna kraftigt. Hur många andra splitternya bilar som förstördes på leveransparkeringen är okänt, men brandrök är inte nyttigt för bilar.
Branden startade i en nytillverkad elbil och spred sig till två andra. Efter branden stoppade Ford produktionen av F-150 Lightning helt i fem veckor för att utreda orsaken. Bilar som skeppats ut till återförsäljare fick inte levereras. Ford gick i det läget inte ut med den exakt orsaken.
– Det var bara en bil som brann när vi kom hit. De är fångar. Det är dessa jävla batterier, sade ett befäl på plats vid branden enligt filmen som CNBC fått ut.
Utredningen av branden som presenterades i början av mars och det visade sig vara en defekt i battericellerna som orsakade branden. Ford gick vid det tillfället inte ut med att det skett en svår brand på fabriken. Felet som låg bakom defekten i batteriet ska ha begåtts i SK On:s batterifabrik i Georgia.
– Ford känner inte till några rapporter om olyckor eller skada relaterade till denna återkallelse. Tillsammans med SK On har vi bekräftat grundorsakerna och har genomfört kvalitetsåtgärder. Produktionen är på väg att återupptas på måndag med rena lager av batteripaket.
Totalt var det bara 18 stycken F-150 Lightning som berördes av felet, och samtliga de bilarna har fått sina batterier utbytta. Ford F-150 har sedan en tid lanserats i både Sverige och Europa. Bilen har ett enormt batteri på upp till 131 kWh, dubbelt så stort som på de flesta mindre elbilar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter