Spara 55 000 kr i skatt – då ska du köpa nya förmånsbilen

Nya skatten på tjänstebilar kan orsaka jätterusning på svenska bilmarknaden. 
Den som byter förmånsbil innan 30 juni nästa år kan spara 30 000- 55 000 kr i skatt på tre år. 
– Förslaget om justerad schablonberäkning föreslås träda ikraft 1 juli 2021 och gäller endast bilar som tas i trafik för första gången fr o m 1 juli 2021, säger Frida Färlin, pressekreterare hos finansmarknadsminister Per Bolund. 

I höstbudgeten aviserade regeringen att en rejäl skattehöjning är på väg för den som har förmånsbil, eller tjänstebil som många säger. Regeringen vill göra förmånsbilen lika dyr som en privatbil i en grön skatteväxling. 

– Vi vet att förmånsbilen ofta är tyngre och törstigare än genomsnittsbilen. Vi hoppas att förslaget kommer leda till att det blir tvärtom. Att förmånsbilen är renare eftersom man väljer elbil, säger Per Bolund till DN.

Enligt DN ska det bli 25 procent dyrare från den 1 juli 2021, bilar som köps innan dess ska inte påverkas. Nästa år ska skatten ta in 150 miljoner kr, på sikt ska skattehöjningen bli 3,2 miljarder kr mer per år. Finansdepartementet bekräftar nu för CarUp att alla förmånsbilar som tas i trafik innan 30 juni nästa år får den gamla skatten. 

– Förslaget om justerad schablonberäkning föreslås träda ikraft 1 juli 2021 och gäller endast bilar som tas i trafik för första gången fr o m 1 juli 2021, säger Frida Färlin, pressekreterare hos finansmarknadsminister Per Bolund. 

En dyrare förmånsbil som en BMW, Audi, eller Mercedes med bensin- eller dieselmotor kan ha ett förmånsvärde på 6000-10 000 kr per månad. En skattehöjning på 25 procent gör att bilen får 800-1500 kr mer i skatt per månad. Ett bilbyte innan 1 juli nästa år kan alltså spara 30 000-55 000 kr under de tre år du leasar bilen. Även för elbilar och laddhybrider kan besparingen bli betydande.

Planerar du att köpa en bensin- eller dieselbil bör du dessutom slå till innan 1 april då fordonsskatten i bonus-malus höjs med 40 procent.

– Om detta förslag blir verklighet är det ett troligt scenario att vi kommer att få se ett högre tryck på företagsrelaterade beställningar under en period. Men vi vet ännu för lite om förslaget för att kunna ge några närmare kommentarer till omfattningen av det. Volkswagen beklagar att regeringen höjer skatten på eldrivna och laddbara förmånsbilar genom att ta bort nedsättningen av förmånsvärde för elbilar och laddhybrider. Tjänstebilsmarknaden är av stor vikt för att få ut ny, säker och hållbar teknik på marknaden. Dessa bilar kommer ju i ett senare skede att säljas vidare till privatkunder, säger. Marcus Thomasfolk informationschef för Volkswagen Sverige.

Tjänstebilsexperten Ronny Svensson tror att osäkerheten runt förslagen fortfarande är för stor för att folk ska våga rusa till bilhallen, och hoppas på mer långsiktighet i beskattningen.

– Det är förmånligt att köpa den innan första 1 april och innan 1 juli, men vi vet inte riktigt vad som ska hända. Det är fortfarande osäkerhet så innan den är borta blir det ingen rusning. Politikerna måste vara tydliga och långsiktiga, säger Ronny Svensson, tjänstebilsexpert på Ynnor.