Grattis Volvo, 700-serien, 40 år i dag! Nästan alla svenskar har åkt i en Volvo 740 eller 760. ”Sossecontainern” blev en braksuccé 1982 och räddade Volvo från konkurs.
För exakt 40 år sedan, den 2 februari 1982 premiärvisades Volvo 760 GLE samtidigt på nio olika platser runt om i Europa. Pehr G Gyllenhammar, Håkan Frisinger och projektledaren Hans Gustavsson var på plats i Volvohallen på Hisingen.
Volvos första helt nya bilmodell på 16 år var en stor nyhet i både tv och tidningar 1982. Den första modellen var Volvo 760, en lyxbil som riktade sig mot en exklusiv publik, främst i USA
Det publiken fick se var den kantigaste Volvon någonsin, och det vill inte säga lite. Men trots lådformen var det en ganska elegant sedan. Volvo 760 hade nästan lodrät bakruta och en kantig bakdel. De raka sidorna gav en bra känsla av rymd och gjorde kupén luftig i huvudhöjd.
Den kantiga designen var ett snilledrag då andra bilar mest såg ut som tvålkoppar. Volvos kantighet blev ett begrepp i hela världen. I USA var många begeistrade och ansåg att det var en modell helt i deras smak.
När Volvo började utveckla 700-serien befann sig företaget i ett krisläge. Runt 1975 var det tufft för bilbranschen. Oljekrisen hade slagit till och det höga svenska kostnadsläget hade gjort det för dyrt att tillverka Volvobilar i Torslanda.
Volvo gjorde stora förluster på bilarna och koncernchefen Pehr G Gyllenhammar var bekymrad. Det diskuterades bland annat ett samgående med Saab. Men så kom 700-serien och försäljningen började ta fart. Och som genom en ren händelse devalverade Olof Palme och Kjell-Olof Feldt den svenska kronan efter att ha vunnit valet 1982.
Mycket av tekniken togs över från 200-serien, och även 700-serien blev bakhjulsdriven. Dock fick bilen 10 cm längre hjulbas trots att karossen var kortare.
Samtliga motorer, transmissioner, hjulupphängningar och många andra systemlösningar togs över från 240-bilarna. Bara den kantiga designen var helt ny.
1980 visades en bil som skvallrade en hel del om om vad som skulle komma ett drygt år senare. Volvo Concept Car var en uppfräschad version av Jan Wilsgaards modell som var 760:ans egentliga designförebild. Den var kortare bak än vad 760 skulle bli, men hade i övrigt närmast identiska former.
När bilen premiärvisades i februari 1982 visades en lyxig Volvo med tre motoralternativ: fyrcylindrig turbomotor, V6:a på 2,8 liter samt den av Volkswagen tillverkade dieselmotorn D24. Den motorn gjorde 760 till världens accelerationssnabbaste dieselbil på sin tid.
I Sverige låg nya 760 GLE precis under det psykologiska 100.000-kronorsstrecket – den kostade 99.800 kr. För de pengarna fick köparna en fullutrustad bil med V6-motor och automatlåda, luftkonditionering, sollucka och servostyrning.
Hösten 1983 lanserades Volvo 740 GLE som började levereras några månader senare. Snart kom även Volvo 740 Turbo med 173 hk (B23ET), senare 182 hk. Men den stora volymvagnen blev Volvo 740
Den enklaste 740 GL hade plåtfälgar, svarta dörrhandtag, grill och sidolister. Instrumentpanelen var något enklare och GL-modellen hade en enklare tygklädsel. GLE-modellen hade en kritstrecksrandig plyschklädsel.
Grundkonstruktionen levde kvar ända till 1998. Totalt blev det över 1,2 miljoner bilar i Volvo 700-serien innan 900-serien tog över 1990.
Det tillverkades 221 309 bilar av 760-modellen och totalt 1 230 704 bilar i 700-serien innan den på hösten 1990 ersattes av den modernare 960. Då hade den varit en vinstmaskin åt Volvo Personvagnar under nästan ett decennium.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter