Sörjan som gör din motor till en tickande bomb

Att fuska med servicen kan förvandla oljan till en seg sörja. Vissa motorer blir en tickande bomb om du inte byter oljan i tid.
– Det här är katastrofalt. Ingen motor i världen skulle klara av att bli behandlad på det här sättet., säger mekanikern.

Att byta olja regelbundet är en av de viktigaste sakerna du kan göra för att hålla din bil i gott skick. Men vad händer om du struntar i det? En mekaniker i Storbritannien har demonterat två BMW-dieselmotorer som inte fått ett oljebyte på länge och resultatet är inte vackert.
– Det här är BMW:s sämsta moderna motor, och den exploderar ofta. Om du har en av dessa i din bil är det en riktig tickande bomb, säger mekanikern i ett Youtube-klipp från Drivetribe.

De två motorerna i fråga är N47 och B47, båda fyracylindriga dieselmotorer som finns i en lång rad BMW-modeller. N47 var i produktion mellan 2007 och 2014, medan B47 tog över efter det.

Trots att de är moderna motorer har de fått ett rykte om sig för att vara problemfyllda, och en stor del av problemen härstammar från dålig oljeservice.
– Vi får in nya trasiga motorer varje vecka. Det är inte antalet körda mil som är det största problemet, utan hur bilen körs och underhålls, säger mekanikern i klippet.

Problemen med dessa motorer handlar ofta om deras kamkedja. En kamkedja är normalt sett mer hållbar än en kamrem, men BMW har på något sätt lyckats göra dem känsligare för fel. När kedjan inte får tillräckligt med smörjning kan den sträckas ut eller till och med gå av. Detta leder till allvarliga motorproblem, inklusive ventiler som kolliderar med kolvar och motorhaveri.

– Om kedjan hoppar över några tänder kan motorn börja gå ojämnt, och du får en varningslampa. Men om den hoppar mer kan en ventil hålla sig öppen när kolven kommer upp, och då är det kört, förklarar mekanikern.

För att minska risken för dessa problem är det viktigt att byta olja regelbundet. BMW rekommenderar oljebyte varje 2500 mil, men många experter anser att detta är för långt mellanrum. Mekanikern i videon påpekar att de motorer han har demonterat har gått ännu längre mellan oljebytena – en av dem verkar inte ha fått något oljebyte alls.

Den första motorn som demonterades var en N47 med en trasig kamkedja. Inuti motorn var allt svart och täckt av tjock, kladdig olja.
– Det här är resultatet av att missa servicen. Oljan har blivit så pass tjock att den inte längre kan smörja motorn ordentligt, säger mekanikern.

Den andra motorn, en modernare B47, var i ännu sämre skick. Oljan hade stelnat till en geléaktig massa, och oljeåterföringen var helt blockerad.
– Det här är katastrofalt. Ingen motor i världen skulle klara av att bli behandlad på det här sättet.

För att undvika att din BMW-motor slutar som dessa två exemplen finns det några saker du kan göra:
Mekanikern rekommenderar oljebyte varje 1000 mil, speciellt om du kör mycket i stadstrafik. Låt motorn få arbeta på högre varv då och försök även att köra i högre hastigheter på motorvägen. Att stänga av start/stopp-systemet kan också hjälpa, enligt mekanikern. Detta system kan öka slitage på motorn, eftersom oljetrycket faller varje gång motorn startas om.

– BMW är en av världens ledande biltillverkare, men de har verkligen misslyckats med dessa motorer. Det är en skam, för det är egentligen inget fel på designen – det handlar om underhåll, säger mekanikern.

LÄS MER: