Sony släpper nytt bilmärke tillsammans med Honda

För 32 år sedan kom Sony med det första litiumjon-batteriet. Nu går Sony ihop med Honda och startar ett nytt elbilsmärke. Afeela kommer med sina första bilar om tre år. 

Sony förändrade elektronikvärlden när de släppte det första litiumjonbatterier 1991 i en videokamera. Genom att dramatiskt öka energitätheten räckte det uppladdningsbara batteriet längre i Sonys videokamera. Batteriet blev en omedelbar succé och nu sitter de i allt från mobiltelefoner till elbilar. Den första elbilen med litiumjonbatteri var Tesla Roadster 2008.

Nu hakar Sony själva på elbilståget och lanserar ett elbilsmärke tillsammans med Honda. Afeela blir ett nytt märke som börjar ta in förbeställningar om två år och börjar leverera sin första bil om tre år. Honda och Sony visar upp en ny prototyp, men släpper få egenskaper om de kommande bilarnas tekniska egenskaper. 

Bilen får förstås en stor skärm och Sony-Honda säger att det kommer att finnas flera olika skärmar i bilen som ska drivas av olika partners och skapare. De säger också att bilen ska skilja ut sig genom att den liknar ett rymdskepp. 

Eftersom Sony är med i bilden blir det en stor satsning på elektronik och hela instrumentbrädan täcks av skärmar i flera sektioner. Det finns skärmar för backspeglar, ett instrumentkluster, infotainmentsystem i mitten och en skärm för passageraren. Sony-Honda uppger att bilen ska navigeras med så kallad augmented reality. Ratten blir av Yoke-typ precis som hos Tesla. 

Bilen lägger sig i den övre mellanklassen och blir 489 centimeter lång och får en hjulbas på 300 centimeter. Taklinjen är mycket sluttande och baksätespassagerarna kan få ett snålt tilltaget huvudutrymme, däremot har de dubbla skärmar att roa sig med.

Medan Tesla nu skalat bort så många sensorer som möjligt tävlar andra bilmärken i att lägga till fler. Sonys och Hondas nya bilmärke Afeela får inte mindre än 45 kameror och sensorer. Det ska räcka till ett autonomt system i nivå.