Nu finns chansen att köpa hem en alldeles egen ”poster car”. Ett fint exemplar av superbilarnas superbil har dykt upp på marknaden. Det handlar om en av endast 105 exemplar av Lamborghini Countach LP400 S Series II. Bilen har kvar den vackra originalfärgen Argento Metallizzato.
Historien om Lamborghini Countach börjar med att Ferruccio Lamborghini satte sina ingenjörer i Sant’Agata Bolognese i arbete under sent 1960‑tal. Uppdraget var att skapa efterträdaren till den banbrytande Miura. Superbilen som var stilbildande med mittmotor och en design som fick Ferrari att kännas lite gammaldags.
Mytomspunne designern Marcello Gandini vid Bertone skapade den mest kilformade bil som någonsin gått i produktion. Namnet Countach är ett kraftuttryck som sägs ha uttalats av medlem i utvecklingsteamet när han fick se bilen. Bilen gjorde sensation när den premiärvisades som prototyp på Genèvesalongen 1971. Men det dröjde till 1974 innan den gick i produktion.


De första årgångarna av Countach var avskalade, och det var först när designen förändrades i slutet av 70-talet som bilen verkligen blev en ikon. Den blev betydligt mer aggressiv med nya skärmbreddare, större hjul och luftintag. Genom åren genomgick Countach flera uppdateringar. Från LP400 till LP400 S, LP500 S, LP5000 Quattrovalvole och till sist 25th Anniversary‑editionen som var förädlad av ingen mindre än Horacio Pagani. Totalt byggdes omkring 1 900 exemplar under de 16 åren.
Nu säljs ett otroligt exemplar av Countach LP400 Series II från 1980. Bilen är lackerad i den läckra silverfärgen Argento Metallizzato, en ganska ovanlig färg på en Countach. Bilen har bara rullat drygt 6000 mil och tycks vara i ett drömskick. Bilen säljs av Cars and Classic.



– Vi kan inte se något betydande slitage på karossen, och inuti den svarta läderkupén är allt lika bra. Klädseln är fri från revor och slitningar, instrumenten är tydliga och läsbara, och instrumentbrädan har klätts om helt i Alcantara, uppger Cars and Classic.
Fartresurserna var häpnadsväckande för sin tid. Bakom sätena finns en V12-motor utan turbo på 3929 cm3. Även idag siffrorna 0‑100 km/h på 5,9 sekunder och en topphastighet på 264 km/h relativt imponerande. Men allra mest imponerar designen och motorljudet.
Fakta Lamborghini Countach LP400 S Series II 1980
| Modell | Lamborghini Countach LP400 S Series II |
| Tillverkningsår | 1980 |
| Tillverkad antal (Serie II) | Endast 105 exemplar |
| Total produktion LP400 S | 237 exemplar totalt |
| Färg (original) | Argento Metallizzato (silvergrå) |
| Karossform | 2-dörrars coupé med saxdörrar |
| Designer | Marcello Gandini (Bertone) |
| Chassi | Rörkonstruktion i stål |
| Motor | 3.9-liters V12, utan turbo |
| Effekt | 370 hk (276 kW) vid 7 500 varv/min |
| Vridmoment | Ca 361 Nm |
| Motorplacering | Mittmotor, longitudinalt monterad |
| Drivning | Bakhjulsdrift |
| Växellåda | 5-växlad manuell |
| Acceleration 0–100 km/h | 5,9 sekunder |
| Toppfart | 264 km/h |
| Fälgar | Campagnolo magnesiumfälgar (15 tum), bredare bak än fram |
| Däck | Pirelli P7 (bredare än på Serie I) |
| Fjädring | Individuell, justerad från Serie I med lägre markfrigång |
| Bromsar | Skivbromsar runt om |
| Längd x Bredd x Höjd | Ca 4140 mm x 2000 mm x 1070 mm |
| Tjänstevikt | Ca 1 490 kg |
| Bränsletank | Ca 90 liter |
| Mätarställning (aktuellt ex.) | 65 246 km |
| Särskilt för Serie II | Lägre körhöjd, bredare däck, förbättrad fjädring, aggressivare design |
| Tillverkare | Automobili Lamborghini S.p.A, Sant’Agata Bolognese, Italien |
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















