Den såldes av Enzo Ferrari för 66 000 kronor. Nu tippas specialversionen av Ferrari 250 GTO bli världens dyraste Ferrari. Bilen säljs för minst 660 miljoner på auktion. Här är orsaken till att bilen är så otroligt dyr.
Auktionsföretaget RM Sotheby’s avslöjar att de kommer att sälja världens dyraste Ferrari någonsin på en konstauktion i New York den 13:e november. Det handlar om en ytterst ovanlig Ferrari som på samma gång både är en 250 GTO och en 330 LM.
Endast två Ferrari 330 LM som lånade karossen från 250 GTO byggdes. Den stora skillnaden är storleken på motorn. 330 M hade en V12-motor på fyra liter istället för den treliterstolva som satt i vanliga 250 GTO. Ibland kallas modellen för fyraliters GTO.
Bilen kommer nu att säljas på auktion med ett pris på minst 60 miljoner dollar, men dagens svaga kronkurs 660 miljoner kronor. Det gör den till den dyraste Ferrarin som sålts offentligt någonsin. Vissa spekulerar i att den ska bli dyrare än Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupe som är den dyraste bilen någonsin, såld för 1,5 miljarder kronor.
Dyrgripen har tävlat på Le Mans för Ferrari, men fick ge upp redan efter sju timmar då motorn överhettades och rasade totalt. Innan dess kom den tvåa på Nürburgring. Bilen såldes av Enzo Ferrari till en privat ägare för fyndpriset 66 000 kronor.
Bilen tappade sina matchning numbers och fick en treliters V12:a och en femväxlad låda istället för den fyrväxlade. Senare ska motorn eventuellt ha byggts om till fyra liter på nytt, men uppgifterna är knapphändiga.
Den nuvarande ägaren ska ha köpt bilen 1985 och mannen ska ha haft den som bruksbil. Han beskriver den som otroligt rolig att köra, trots eller tack vare bristen på ljudisolering. De verkliga Ferraripuristerna vill kanske inte kalla 330 LM för 250 GTO, då hjulbasen är längre. Men det är så bilen marknadsförs inför auktionen den 13 november i New York.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter