Om några veckor kommer risken att åka fast för fortkörning öka rejält.
Då får polisen sin nya super-Volvo med radar, 360°-graderskamera, nummerskyltläsning – bilen kan ta fast mötande fortkörare.
– Vi rullar ut en interaktiv utbildning nu i dagarna, säger kommissarie Hans Nilsson till CarUp.se.
Om bara några veckor startar leveranserna av bilen som kommer att göra livet surt för Sveriges fortkörare. Polisen Region Syd blir en av de första som får bilen, de har bekräftat att 40 bilar kommer redan i år.
– Man kan räkna med att se dem i hela vår region. Det är en hel del ny teknik som finns i bilarna, framför allt vad gäller kameror, berättar Jimmy Modin till Kristianstadsbladet.
Även polisen i Stockholmsregionen kommer inom kort att få den nya bilen, som beskrivs som ett tekniskt under.
– Det börjar röra på sig, vi rullar ut en interaktiv utbildning nu i dagarna, säger kommissarie Hans Nilsson. Stockholmspolisen vill dock inte gå ut med det exakta antalet bilar ännu.
Totalt får polisen 2 200 nya Volvobilar under de närmaste åren. De patrullerande och utryckande poliserna får Volvo XC60 B5 Diesel med polismålning, mildhybrider med 235 hk. Ännu så länge ratar polisen elbilar.
Kommissarie Hans Nilsson som är chef för trafikpolisen i Stockholm är en av de som varit delaktiga i utvecklingen.
– Det kommer att bli en av världens bästa polisbilar, dels för att det är en väldigt säker bil, dels för att den är ett tekniskt under. Bilarna har 360°-graderskamera, avancerad radar och ANPR som läser nummerskyltar på bilar. Det blir ett bra verktyg som blir ett jättelyft för polisen, har Hans Nilsson tidigare berättat för CarUp.
De nya bilarnas radar kan mäta hastigheten både på mötande trafik och bilar som polisbilen ligger bakom, eller som passerar. Kameran gör att bilarna kan användas i stället för laserpistoler. Hela fortkörningen fastnar på filmer som har knivskarp kvalitet.
– Vi kommer att kunna ta fast fler fortkörare som jag ser det. Bilen verkar kunna underlätta vårt arbete.
Förutom att ta fast fortkörare kan polisbilen själv upptäcka bilar som har körförbud, är avställda eller har stulits. Dessutom kan regionledningscentralen (RLC) själva koppla upp sig mot polisbilens kamera för att se läget på en brottsplats eller trafikolycka.
– Bilen öppnar upp helt nya dimensioner i polisarbetet, säger Hans Nilsson.
Men de nya bilarna möter även en del kritik. Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin, kräver att polisen går ut och informerar om vad bilarna betyder för integriteten.
– Det är mycket positivt att polisen introducerar den nya tekniken i den egna fordonsflottan. Om detta borde man också informera allmänheten om. Fiskögonen är ingen intern angelägenhet för polisen utan dessa ögon involverar oss alla. Frågor om en ökad övervakning och kontroll ställer nämligen även krav på hur polisen kommer att hantera integritet i samband med förflyttningar i låga respektive höga hastigheter. Vi måste nog alla i samhället vara beredda på att bli filmade av polisen. Här behövs nämligen inga samtycken från allmänheten. Vi alla kommer att komma med på filmerna., skriver han på S112.se.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter