Snabbast i världen – med en Volvo rödblocksmotor som gått 26000 mil

En vanlig Volvo B230-motor som gått 26000 mil, betong och en jättestor turbo. Där har ni receptet på världens snabbaste Volvo med B230 8V-motor.
– Det är en sjukt härlig känsla när man drar på, säger bilbyggaren Björn Lundin från Norrtälje. 

Häromveckan efterlyste vi en snabbare Volvo än det finländska bygget av en Volvo 162 som har 1400 hästkrafter och som kört 402 meter på 7,9 sekunder. Man kan lugnt säga att vi fick svar på tal. 

Det finns en betydligt snabbare Volvo 142 i Sverige. Björn Lundin har själv byggt bilen med hjälp av en gammal hederlig rödblocksmotor. B230-motorn fick först göra trogen tjänst i en Volvo 940 från 1998 som rullade 26 000 mil. Sedan fick den nytt liv i hans dragracingbil. 
– Den är snabbast i världen med B230 och 8 ventiler. Vi har bänkat den på drivaxeln till 1032 hästkrafter och 1346 Newtonmeter med 4 bars laddtryck. 

Bilen byggdes tillsammans med FP Engines i Avesta som gjorde bottendelen och PNP Motor som har hjälpt till med toppen. Blocket är fyllt med betong istället för vatten, medan toppen fortfarande är vattenkyld. En enorm turbo och stora ventiler krävs för att få ut över 1000 hästkrafter ur en gammal Volvomotor. 

Björn Lundin bakom ratten på världens snabbaste Volvo med rödblocksmotor. Foto: Team Iron Lundin Facebook

 När bilen bänkades med 4 bars laddtryck gav den 1032 hästkrafter och 1346 Newtonmeter på hjulnaven. Björn tror att den ger omkring 1150 hästkrafter när det laddas på med 4,4 bar på dragstrippen. Motorn varvar till 8300 varv per minut. 

Framgångarna går inte att klaga på. I år har bilen satt världsrekord för dragracingbilar med Volvo B230 med 8 ventiler. Rekordnoteringarna är 4,97 sekunder på 201 meter och 7,72 sekunder på 402 meter. På 402 meter hinner bilen komma upp i 288 km/h. Björn och bilen har blivit svenska mästare efter att ha vunnit tre deltävlingar i rad i klassen 4to6 för bilar som inte har V8. 

– Det är en sjukt härlig känsla när man drar på. Det går inte att beskriva, G-kraften är 2,5 gånger sin egen kroppsvikt. När man rycker bromsskärmen blir det 1,4 negativ G, berättar Björn för Carup. 

Men det är mycket hårt arbete bakom hundradelarna som kapas på kvartsmilen. Teamet består av pappa Jan Lundin, Freddy Hilborn och mamma Ingrid Lundin. 
– Till nästa år siktar vi på att hitta en större turbo så vi kan ladda 5 bar, då kan det bli åka av.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester