Kostnadssmäll för laddning av elbilar på jobbet. Enligt finansdepartementet upp emot 28 400 kronor dyrare per år för företaget.
– Det är angeläget av flera skäl att behålla skattefriheten, säger ekonomen Mårten Bergman.
Snart kan det bli en rejäl kostnadssmäll för företag som erbjuder sina anställda möjligheten att ladda elbilen på jobbet. Om regeringen inte agerar kommer skattefriheten för arbetsplatsladdning att försvinna den 30 juni 2026, vilket innebär både högre kostnader och mer administration för arbetsgivare. För den enskilde elbilsföraren blir effekten mildare, men även där kan det märkas i plånboken.
– Det är angeläget av flera skäl att behålla skattefriheten. När skattefriheten upphör i mitten av nästa år innebär det att företagens kostnader ökar, både genom ökad administration och höjda arbetsgivaravgifter, säger Mårten Bergman, ekonom Transportföretagen, till Tidningen Näringslivet.
Sedan juli 2023 har anställda kunnat ladda sin elbil vid arbetsplatsens laddstolpar utan att behöva förmånsbeskattas för elen. Det har varit en tillfällig skattelättnad, men när den slopas innebär det att arbetsgivaren återigen måste registrera laddningen som en förmån. Det ökar de anställdas skatt. Och ger företaget högre arbetsgivaravgifter och mycket mer administrativt arbete.
För många företag kan det handla om betydande summor, skriver Tidningen Näringslivet. Enligt Finansdepartementet skulle ett företags kostnader öka med i snitt 28 400 kronor per år om skattefriheten slopas. För enskilda anställda innebär det att de får en extra beskattad förmån på sin lön, vilket kan påverka hur många som väljer att ladda på jobbet framöver. Dessutom skapar förändringen mer pappersarbete för arbetsgivaren, som varje månad måste fastställa hur mycket el som laddats och till vilket marknadsvärde.
– Bara att fastställa ett accepterat marknadsvärde för elen är i sig komplicerat, vilket i sig gör det svårt för både arbetsgivare och arbetstagare att korrekt fastställa det skattepliktiga värdet. Det kan i förlängningen leda till oavsiktliga fel med skattetillägg eller skatteskulder som följd, säger Mårten Bergman.
Det tillfälliga undantaget infördes för att underlätta omställningen till en fossilfri fordonsflotta och uppmuntra företag att installera fler laddstolpar. Nu riskerar istället intresset för att bygga ut laddinfrastrukturen att minska. Om skattefriheten försvinner finns risken att arbetsgivare slutar erbjuda laddning på jobbet, vilket i sin tur kan påverka hur attraktivt det är att köra elbil i tjänsten.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.