Slutprutat på Volvobilar i Sverige – inför fasta priser

Nästa år ska Volvohandeln i Sverige gå över till en agentmodell. Då kommer det inte längre gå att pruta en enda krona på bilarna. 
– Men ryktet om Volvohandelns död är väldigt överdrivet, säger Jessica Span, vd för Volvo Car Sverige till DI. 

Volvo har i decennier varit marknadsledare i Sverige, men i mars petades märket från tronen av Tesla. Marknadsandelen har gått ner från 20 procent till 14,75 procent hittills i år. Nu hävdar märket att tappet i år beror på svårigheter att leverera bilar, trots att orderingången är god. 

– Vi tappar i registreringar, men inte på orderingång. De låga registreringarna nu beror på att vi haft utmaningar i vår leverantörskedja som har lett till långa leveranstider. Vi får ut inte ut bilar i takt med våra ordrar, säger Sverige-vd:n Jessica Span i en intervju med Dagens Industri

Volvo Cars har sagt upp flera återförsäljare. Nu ska priserna på nätet och i bilhallarna bli samma, något de inte är idag.

Nu ska Volvo Cars i Sverige gå över till en agentmodell med fasta priser som gör att det blir omöjligt att pruta på bilarna. Handlarna kommer inte äga bilarna, bara förmedla dem, eller leverera bilar som beställts på nätet. Planen är att ändringen ska träda i kraft vid nästa år. Begagnatförsäljningen kommer även fortsättningsvis att skötas av handlarna. 

– Vi måste ta svåra beslut nu för något som kommer längre fram. Direktförsäljning är ett sätt att komma åt den sömlösa kundupplevelsen till en lägre kostnad, säger Jessica Span.