Biltestarna i Norrbotten var först med extrema köldtester av elbilar. När det började visste ingen hur räckvidden påverkades i riktigt kalla temperaturer. Men nu har elbilarna blivit så bra att testerna inte behövs längre.
– Vi frös ner dem till minus 20 grader och testade dem på en bana, säger Robert Granström, ordförande för Swedish Proving Ground Association (SPGA).
I 50 år har biltillverkare från hela världen invaderat Norrbotten varje vinter. Här testar man sina nya modeller under tuffa förhållanden och med stort hemlighetsmakeri.
– Det är en industri som har varit länge. Det finns omkring 30 anläggningar här uppe och varje år genererar det omkring 200 000 gästnätter, de sover i allt från hotell till att man hyr villor för att det ska gå ihop.
Men det är inte bara biltillverkarna som gör tester. Även Swedish Proving Ground Association utför egna. En av de mest uppmärksammade har varit deras köldtester av elbilar.
– Det här började redan 2015/16. Då hade de första elbilarna dykt upp. Men ingen visste hur långt de gick på vintern. Vi hade ett tydligt fokus på att ta reda på hur de skulle klara av att vara pendlingsfordon, säger Peter Granström som är ordförande för testorganisationen.
Projektet döptes till “Det går lika bra med celler i”. För alla som är födda före 1990 är det jätteroligt, men ungdomarna förstod inte alls poängen.
– Nej, jag berättade det för studenter på Luleå tekniska högskola, och de förstod ingenting, säger Robert och skrattar.
För de här testerna använde man ett så kallat kallgarage. Det är en byggnad som biltillverkarna använder för att kyla ner bilarna innan de testar dem.
– Vi ville veta hur långt man kommer med bilen. Men också varmräckvidden är viktig. Vi ville veta om de klarade av att hålla sig varma. De flesta klipper värmen innan batteriet tar slut, det är väl logiskt. Men är det minus 20 grader är det inte rimligt att det händer varje dag.
För elbilarna blev det här testet ett riktigt elddop. Plötsligt ställdes de inför utmaningar som ingenjörerna i varma länder inte hade prövat ut.
– Det här gjorde vi under kontrollerade former på en testbana för att neutralisera eventuell vind. Då visade det sig att bilar som säger sig ha en räckvidd på 50 mil, kanske bara klarar av 60 procent av det om kylan är tillräckligt sträng.
Metoden är inte ny. Biltillverkare med marknad på de nordligare breddgraderna har gjort så här väldigt länge. Men att man använde testerna för att pröva de nya elbilarna var revolutionerande.
– Det här har man alltid gjort med framförallt förbränningsmotorer. De ska stå i en viss temperatur under minst tolv timmar. Sedan testar man bilen, och därefter fryses den ner igen i en annan temperatur och testas på nytt.
Efter flera år av köldtester med elbilar har man nu lagt dem på hyllan. När utvecklingen gått framåt känner sig testarna klara. Biltillverkarna har numera egna köldtester.
– Nu har räckvidden på bilarna blivit mycket bättre. Därför behöver vi inte göra de här testerna längre, men för några år sedan kom de till stor nytta.
Nu när det är vinter så invaderas Norrbotten av biltillverkare. Människorna som bor här är vana vid fenomenet. Men det är inte mycket insyn de får i vad som sker.
– Ungefär 90 procent av alla de här proven är hemliga. Det sker bakom grindarna. Men om de skulle bli synliga på något sätt kamoufleras bilarna.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.