Tom Hartley J:r struntade i skolan och blev miljardär i bilbranschen. Här är britten som säljer bilar till gräddan av världssocieteten.
– Jag har aldrig kunnat tänka mig att jobba med något annat, säger han till The Sun.
Den brittiska tabloiden har släppts in på ett unikt besök hos världens mest exklusiva bilförsäljare. Här i Ashby-de-la-Zouch, en liten typisk brittisk stad med 12000 invånare i Leicestershire vallfärdar kungligheter och jetseteliten för att köpa sina bilar.
I hans utställningshall står bilarna som är mer än en motor och ett chassi. De bär på en historia som gör dem unika. De allra flesta har haft betydande roller när motorvärlden fått uppleva något banbrytande.
Vad sägs om Nikki Laudas Ferrari från 1975, bilen som han vann med och gjorde så att Ferrari återigen blev herre på täppan. Eller Lewis Hamiltons McLaren som han vann sitt första Formula 1-lopp med i Montreal 2007.


Det är bara några exempel på den här märkliga bilhandlarens utbud. Tom Hartley J:r växte själv upp i en bilhall. Han är paradexemplet på att utbildning inte är enda vägen till framgång. Livets skola är en utbildning som också fungerar alldeles utmärkt.
I skolan gick det åt fanders. Tom förstod aldrig riktigt vad lärarna pratade om. Han kunde inte göra något annat än bara tänka på bilar. Men hos pappa fick han sin skola. Där lärde sig Tom Hartley att räkna och göra affärer.
– Jag har aldrig haft mindervärdeskomplex för att jag inte har någon utbildning. Det här är det enda liv som jag kan tänka mig. Jakten efter det ultimata objektet och sedan känslan när man säljer den är helt fenomenal.
Hans främsta fjäder i hatten är försäljningen av legendaren Bernie Ecclestones makalösa Ferrrarisamling. Den består av 69 Formula 1- och Grand Prix-bilar. Den lämnade den gamle Bernie över till sin unge vän för att hitta en ny och omsorgsfull ägare. Tom Hartley hittade en ägare i den rika delägaren i Red Bull, Mark Mateschitz. Han svävar på målet över frågan hur mycket hela samlingen kostar. Men han erkände efter en stund att det var minst sju miljarder kronor.
Bernie och John Hartley går långt tillbaka. De träffades för över 20 år sedan. Då var John Hartley en redan rutinerad miljonär på jakt efter en Bentley. Bernie Ecclestone hade en sådan till salu och de blev mycket goda vänner.
Den förra Formula 1-föraren och stallägaren Ecclestone fascinerades av den unga John Hartley. Pojken hade lämnat skolan med en spark i ändalykten och idiotstämpeln klart lysande i junisolen. Ändå hade han som elvaåring sålt sin första bil. Det var en Porsche 911. När John fyllde 15 hade han redan en bilfirma som omsatte 60 miljoner kronor om året.
En sådan förmåga vill Bernie gärna ha i sin vänkrets. Därför bjöd han med John på en tur med sitt privatplan. De reste till Texas för att se en racertävling och spelade Backgammon hela vägen.
– När jag var liten fantiserade jag hela tiden om att köra vissa bilar. Det har varit självklart för mig. Men jag har arbetat hårt för allt och även lärt mig av mina misstag, det är en viktig del i livets utbildning, att våga misslyckas och komma tillbaka igen.
Han säljer bilar för omkring sex miljarder kronor varje år. Men vägen dit har varit lång och på resan har han även brutit med familjeföretaget.
– Jag började tidigt att arbeta i min pappas bilhall. Men jag ville göra något mer och hantera världens dyraste bilar, därför drog jag igång egen firma 2014. Det har varit en lång resa, men värd varenda ansträngning.
Han tar själv emot sina kunder i bilhallen. Världens rikaste flyger till East Midlands Airport som ligger ett par mil därifrån. Sedan får de en trevlig resa genom det lätt böljande engelska landskapet med får och traktorer till den lilla staden.
Där tar John Hartley emot. Före besöken har han förberett sig mycket noga. Kunderna har berättat vad de letar efter. Sedan resonerar man och gör upp affären som goda gentlemän och damer. Medan The Sun är på besök ringer bland annat en kunglighet från Mellanöstern. John Hartley vill inte säga något namn, han avslöjar aldrig sina kunder. Hit kan de få resa i lugn och ro utan att störas av fotoblixtarna.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.